Američtí spisovatelé už píší přímo pro Amazon

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Amazon.com

Internetový prodejce Amazon přesvědčil čtenáře, že knihkupectví nepotřebují, teď se pro změnu snaží připravit o práci vydavatele. Jak zjistil americký deník New York Times, čím dál tím víc spisovatelů uzavírá smlouvu přímo s Amazonem, který se tak stává vydavatelem i distributorem v jedné osobě.

Jen během letošního podzimu vydá Amazon 122 titulů napříč všemi žánry, jak v elektronické tak papírové podobě. Amazon tím jde do přímé konkurence velkým vydavatelstvím, které jsou přitom současně jeho zásobovateli. Vydávání dostal v Amazonu na starost Laurence Kirshbaum.

Jako první má vyjít kniha s tematikou osobního rozvoje od samouka Tima Ferrise. Před týdnem pak Amazon podepsal smlouvu v hodnotě 800 tisíc dolarů s herečkou a režisérkou Penny Marshallovou na její memoáry.

Nakonec zůstane jen spisovatel a čtenář

Paniku mezi vydavateli shrnul Richard Curtis, který pracuje jako agent a vydavatel: „Amazonu se teď bojí všichni. Když jste knihkupectví, Amazon je vaší konkurencí už delší dobu. Když jste vydavatel, jednoho rána se probudíte a zjistíte, že Amazon soupeří už i s vámi. A pokud pracujete jako agent, Amazon vám bere chleba od pusy, protože autorům nabízí možnost vydávat přímo u něj a vás odstřihne,“ řekl Curtis pro NYT.

Manažeři z Amazonu tají, kolik zaměstnávají redaktorů nebo kolik si objednali knih. Mluví ale o výrazných změnách „poprvé od Guttenbergova vynálezui knihtisku před 600 lety“. „Jediní skutečně důležití lidé v procesu vydávání je teď spisovatel a čtenář,“ řekl Russel Grandinetti z Amazonu.

Sebrané spisy u Amazonu, román u Penguinu

Vydávání u Amazonu už má i své „success stories“, báječné příběhy o úspěchu. To je i případ havajské spisovatelky Kiany Davenportové, jejíž spisovatelská dráha před měsícem přeskočila na novou kolej.
Davenportová v roce 2010 podepsala smlouvu s nakladatelstvím Riverhead Books (pobočka Penguin) na svůj chystaný román „Dcera čínského vojáka“. Na sepsání milostného příběhu z občanské války autorka dostala předem vyplaceno 20 tisíc dolarů a kniha měla vyjít příští léto.

Davenportová se ale zároveň paralelně rozhodla vydat své sebrané spisy u Amazonu. Vybrala své nejlepší povídky, z nichž některé vyšly před dvaceti lety, a složila z nich knihu nazvanou „Kanibalské noci“, kterou dala Amazonu k dispozici jako e-book.

Čekání na opravdový bestseller

Když se to dozvěděli v nakladatelství Penguin, rozzuřeně zrušili kontrakt na knihu a požadovali okamžité stažení „Kanibalských nocí“ z internetu a vrácení peněz vyplacených předem za chystanou knihu. Podle Penguinu Davenportová porušila smlouvu, protože její kniha bude konkurovat jejímu e-booku.

Hlavní otázka ale zní: Dokáže Amazon vyrábět vlastní bestsellery? Případ románu „Oběšencova dcera“ ukazuje, že může. Historická prvotina trochu obskurního charakteru od německého amatéra Olivera Plötzsche prodala 2500 tisíc digitálních kopií.