Blokování mobilní reklamy - uživatele láká, vývojáře děsí

smartphone, aplikace

smartphone, aplikace Zdroj: profimedia.cz

Software AdBlock Plus, který blokuje vyskakující reklamu, je ve verzi pro stolní počítače podle listu Financial Times (FT) už teď nejpopulárnějším programem svého druhu na světě. Německá společnost Eyeo, která za ním stojí, teď spouští novou verzi softwaru, tentokrát pro mobilní operační systém Android. Program kříží plány velkým webovým firmám, pro vývojáře mobilních aplikací může dokonce znamenat existenční ohrožení.

Software AdBlock Plus pro Android bude blokovat tzv. vyskakovací okna i reklamu, která se zobrazí na displej, ale neukládá se v přístroji – například při využívání mobilní aplikace Facebooku nebo populární hry Angry Birds. Zablokuje pak i reklamu, která předchází videosekvencím, což je známé třeba z videoklipů na YouTube.

„Je to první aplikace, která bude z vašeho mobilního telefonu odstraňovat všechny reklamy,“ řekl podle Finacial Times spoluzakladatel německého podniku Till Faida. „Je po tom značná poptávka,“ dodal.

Co je atraktivní pro uživatele, dělá vrásky firmám. Konkrétně Facebook, Google a řada dalších se v poslední době hodně soustředí na to, jak získat více příjmů z reklamy na mobilních telefonech. Je to segment, který se jim podle jejich mínění zatím nedaří plně zpeněžit. Facebook nebo Twitter dlouhodobě řeší, jak nepřicházet o výnosy, když se jejich uživatelé stále více přesouvají od notebooků ke smartphonům.

Nová verze blokovacího softwaru pro mobilní telefony ale znamená ohrožení hlavně pro celou řadu začínajících firem, které na mobilní reklamu hodně spoléhají. Existuje mnoho vývojářů mobilních aplikací, kteří jsou placeni právě z navázané reklamy. Bez těchto příjmů budou muset buď skončit, anebo přesvědčit uživatele, aby jim za aplikace platili.

„My musíme pochopit ekonomickou úlohu reklamy pro financování služeb a obsahu on-line. To je naprosto zásadní. Produkty jako je AdBlock tento podnikatelský model podkopávají,“ podotkl Nick Stringer z britské Internet Advertising Bureau UK, kde má na starosti otázky regulace.

Eyeo se kritice brání: na vývojáře nemíříme

Výrobce softwaru AdBlock Plus ale odmítá, že bojuje proti reklamě jako takové. Trh si prý musí najít cestu, která bude vyhovovat jak zadavatelům reklamy, tak uživatelům.

Eyeo uvádí, že některá neinvazivní reklama, jako třeba od Amazonu, blokována nebude. Firmy si ale zapsání na „bílou listinu“ povolené reklamy nebudou moct koupit, dodává vedení společnosti. „Účelem je, aby menší firmy, vývojáři nebo blogeři nepocítili újmu a mohli pokračovat v poskytování obsahu zdarma,“ uzavřel Faida.

Celosvětové tržby z reklamy na mobilních přístrojích loni podle záznamů organizace Interactive Advertising Bureau dosáhly zhruba 5,3 miliardy dolarů.