Doktorka Kellerová našla dno české seriálové tvorby

Hlavní vysílací časy v tuzemských televizích začaly okupovat kuchařské pořady, brzy se rozjede reality show, přesto se hlavním tahákem pozvolna stávají velké seriály. Podobně jako v zahraničí i české televize sázejí především na kriminálky a nevyhýbají se ani doktorskému prostředí. Diváci znalí aktuální světové tvorby (a již dávno neplatí, že jen americké, ale také britské, skandinávské či francouzské) budou u většiny tuzemské produkce stále překvapeni určitou nedodělaností. Přesto scenáristicky, a především obrazově se již pozvolna začínají tuzemští televizní tvůrci učit moderní postupy.
Rapl vede
Jasným hitem podzimu se stane Rapl České televize. Tvůrčí tým kolem Jana Pachla správně vytáhl z povedeného Cirkusu Bukowsky postavu majora Kuneše a vytvořil jí fikční svět sám pro sebe. První série bude mít 13 dílů (a v přípravě je dalších 13 epizod) a hned první díl s názvem Nástřel jasně ukázal, v čem bude síla série. Kuneš v podání Hynka Čermáka má potřebné chlapácké charisma a neurvalost, aby mohl řešit zapeklité případy. Jeho vnitřní démoni a rodinné trable pak zajišťují potřebné dlouhé dějové linky pro celou sérii. Naopak jednotlivé epizody nabízejí uzavřené případy, tudíž se v Raplovi velmi moderně mísí formát seriálu (vyprávění na epizody) a série (uzavřené díly bez přesahu do dalších epizod).
Obrazově Pachl opakuje svůj styl z Bukowského i dvoufilmu Gangster Ka, čímž na hony poráží veškerou konkurenci. Ve spojení s mlžnými Krušnými horami řada leteckých záběrů působí fantasticky, přestože jde o mírně nadužívaný postup. Výsledkem je česká verze Wallandera, jejíž největší problém je stopáž. Hodina podobně koncipovaným seriálům nesluší, protože se případy musí až příliš zjednodušovat (každý díl Wallandera BBC má proto zhruba 90 minut).
Zlatý průměr
Za slušný průměr aktuální sezony lze označit Mordpartu i druhou řadu Doktora Martina. Navrátivší se seriál je stále mírně usedlý, ale své divácké skupině zjevně přináší potřebný klid. Primácká krimi Mordparta je z tohoto pohledu mnohem zajímavější. Jde o další pokus o kriminálku nejblíže asi německého či francouzského typu, které tuzemští diváci znají velmi dobře a úspěchy Moulina či Lescautové naznačují, že na ně diváci slyší. Mordparta těží především ze silného hereckého ansámblu v čele s Jiřím Bartoškou v roli Columba (tak skutečně zní přezdívka seniorního vyšetřovatele). Následují velmi dobří Vojtěch Kotek a Markéta Plánková (další seriálový zářez po První republice). Scenáristicky však první epizoda nebyla nejsilnější a tvůrci upadli do klišé (podivín jako první podezřelý a pak „ten nejméně pravděpodobný vrah“). Zároveň však tvůrci docela šikovně rozehráli delší linii v podobě ohrožení Columbovy rodiny, tedy nejspíš bude nač koukat.
Doktorka z Jetelína
Zatímco všechny předchozí seriály se alespoň trochu blížily světu, zcela utopené v české kotlině zůstávají komedie Jetelín a žánrově neuchopitelná Doktorka Kellerová. Další pokus o český sitkom Jetelín (vysílala TV Prima) se fotbalovou terminologií ocitl v offsidu. Mimo byl jeho humor, postavy, scénář a tradičně skvělý Richard Genzer to sám zachránit nedokázal. Prima seriál podle vlastních slov načas stáhla.
TV Barrandov ve své snaze dostihnout zbytek velkých televizí vytáhla tradiční zbraň – Kateřinu Brožovou. Její Doktorka Kellerová nabízí sled všech myslitelných (a mnoho dalších) chyb, kterých se lze dopustit. Nerozhodnost, zda je hrdinka psychiatričkou (jak sama tvrdí) či psycholožkou (jak její konání na obrazovce vypadá), je jen úsměvné zaškobrtnutí. Tragičtější jsou nelogičnosti v ději, žánrová nerozhodnost (jde o seriál doktorský, psychologický nebo detektivku?), nesympatičnost všech postarších postav, tragické herectví Brožové i většiny dalších. Ti navíc pronáší dialogy tak tupé, že by v prvním ročníku FAMU skončily v koši z mnoha důvodů (neuvěřitelnost a neautentičnost jsou dva nejzjevnější). Tudy cesta pro Barrandov opravdu nevede.