Fotoaparáty prohrávají se smartphony. Výrobci řeší, jak přežít

Fotoaparát

Fotoaparát

Smartphony, které nabízejí celou řádku různých služeb, začínají z trhu postupně vytlačovat specializovanou elektroniku - třeba GPS přijímače nebo částečně i hudební přehrávače. Pod tlak se dostávají i výrobci digitálních fotoaparátů. Nižší produktové řady totiž už nenabízejí o moc více, než stále kvalitnější fotoaparáty zabudované do chytrých telefonů. Přední fotovýrobci se proto snaží zaujmout novinkami.

Levné řady digitálních fotoaparátů tvoří v rámci odvětví největší segment. Jenže právě ten nejvíc ohrožuje stále rostoucí obliba smartphonů. Velcí výrobci jako Sony, Canon nebo Samsung proto usilovně vymýšlejí, co u fotoaparátů nabídnout, aby mohli chytrým telefonům konkurovat. Některé nápady chtějí prezentovat na právě začínajícím veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Fotovýrobci musí nabídnout nějaké nadstandardní služby, shodují se odborníci. První náznaky, kterým směrem by mohli jít, už se objevují. Mluví se například o tom, že by i některé levnější modely fotoaparátů nabízely voděodolnost nebo různá softwarová vylepšení – třeba schopnost udržet zaostření na stále se pohybujících dětech.

Zlepšit chtějí výrobci i komunikaci fotoaparátů s externími zařízeními. I levnější modely by tak třeba měly umět přenést bezdrátově fotky přímo do počítače nebo na obrazovku televize. Sony pak uvedla, že pracuje na větším rozšíření technologie 3D snímků.

„Všichni výrobci fotoaparátů musí u svých produktů nabídnout nějakou hodnotu navíc, kterou se vůči smartphonům vymezí,“ řekl Bloombergu Reid Sullivan, viceprezident Samsungu.

Třeba právě jihokorejská firma plánuje uvést na trh osm modelů a vylepšenou bezdrátovou technologií. Chytré telefony totiž už umí nejen dělat obrázky a nahrávat video v poměrně vysokém rozlišení, zároveň jsou ale daleko dál v rychlém nahrávání obsahu na internet, třeba na Facebook nebo Flickr.

Ve Spojených státech podle Bloombergu počet prodaných digitálních fotoaparátů loni na základě dat z listopadu klesl o 17 procent. Pokles prodejů začal už v roce 2009, poté, co smartphony zlepšily u fotografování autofocus a zoom. Prodej smartphonů naopak vytrvale roste.