Glosa Michala Půra: Příležitost k nádechu

Facebook

Facebook Zdroj: profimedia

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Vydavatelský byznys zažil mnoho proher. Hospodářská krize na něj dolehla tvrdě. Zatímco většina segmentů se pár let po krizi mohla nadechnout, vydavatelé nemohli. Krizi vystřídala dominance Googlu a Facebooku, hráčů, kterým nějaká ta špinavá hra není cizí. Situace se stává neudržitelnou. Zatímco vydavatelství musí do vlastního obsahu investovat peníze, technologické firmy se na jejich investicích spokojeně vezou. Drtivou většinu jejich tržeb tvoří digitální reklama prodávaná na obsah, který vytvořil někdo jiný.

Proto je dobře, že europoslanci v důležitém výboru přiznali vydavatelům zvláštní autorská práva na internetu. To může pomoci, byť legislativa ještě není hotová. Teď uslyšíme nářky technologických gigantů. Uvidíme tlak od Pirátů, kteří žijí v představě, že vše patří všem.

Budeme svědky marketingových kampaní, jako když se šéfka Googlu v Česku chlubí grantovým programem za milion eur. Nezbývá než si položit otázku. Kolik Google v Česku zaplatil na daních? A Facebook?

Autor je šéfredaktorem serveru Info.cz