Informace světu nevládnou, rozhodující je kontext

Zdroj: Bisnode

Data mining, umělá inteligence, strojové učení, to nejsou slova ze sci-fi filmů, ale realita, se kterou se bude muset poprat každá firma. Proč je chytré zpracování dat tak důležité, prozradí Jiří Skopový, generální ředitel společnosti Bisnode.

Proč se mají firmy zabývat daty a jejich zpracováním?

Až donedávna tato oblast v podstatě neexistovala. Dnes je kolem nás více než 2,7 zetabajtů dat. Nicméně 90 procent z nich bylo vygenerováno až za poslední dva roky. Objem dat roste exponenciálně. IT odborníci předpokládají, že do roku 2025 bude kolem nás přibližně 180 zetabajtů dat. To je obrovské množství, které se jednoduše zpracovat nedá. V současné době je analyzováno jen necelé půl procento všech informací. To, jak budou společnosti schopny přistupovat k datům v budoucnu, nebude tedy jen otázkou úspěchu, ale přežití.

Data jsou jako zlaté doly, interpretace informací je pro úspěch firmy klíčová

Mluvíme o BigDatech, jak k nim v současné době přistupují české společnosti?

Velké firmy a korporace už ví, že se bez analýzy dat neobejdou. Také si uvědomují, že pro hromadné zpracování dat potřebují správné nástroje. Některé firmy pokročily ještě dál a zaměstnávají datové analytiky, kteří jim pomáhají výsledkům rozumět. Data jsou jako zlaté doly a firmám stále více dochází, že pokud mají být úspěšné, je správná interpretace informací naprosto klíčová. Proto se stále častěji mluví o inteligentních datech, data miningu a datové analýze.

Jak se ale dostat od informací k interpretacím?

Informace jsou všudypřítomné a přístupné všem. Svou cenu získávají až tehdy, když je zasadíme do správného kontextu. My už dnes v Bisnode umíme propojit různorodé databáze a získat z nich nové znalosti. Jde o kontextové těžení dat z databází, které promění pouhou informaci na konkrétní poznatek užitečný pro chytré řízení firmy a strategické plánování.

Jsou nějaké obory, ve kterých už společnosti takto chytře data zpracovávají?

Nejvíce a také nejúspěšněji se analýzou dat zabývá finanční sektor, dále pak energetické a telekomunikační podniky. V oblasti řízení rizik a proaktivního marketingu má práce s daty skutečnou budoucnost. Dává nahlédnout do světa zákazníků, odhaluje jejich chování, životní i nákupní zvyklosti. To lze využít při marketingových kampaních a plánování obchodní strategie. Tento obor se teprve začíná rozvíjet, má ale obrovský potenciál, který si společnost Bisnode rozhodně nenechá ujít.

Jiří Skopový, generální ředitel BisnodeJiří Skopový, generální ředitel Bisnode | Bisnode

Jiří Skopový, generální ředitel skupiny Bisnode v České republice a na Slovensku, má na svém pracovním kontě více než 15 let manažerských zkušeností u českých i mezinárodních firem. Ve společnosti Bisnode, která je jedničkou na českém trhu v oblasti zpracování velkých dat, podporuje mj. automatizaci „decision makingu“.