Kontrola nad daty a nahrazení lidské práce. Stále více firem v Česku digitalizuje

České firmy k přechodu k digitálnímu fungování motivuje hlavně úspora nákladů.

České firmy k přechodu k digitálnímu fungování motivuje hlavně úspora nákladů. Zdroj: Profimedia.cz

Už několik let na českém pracovním trhu panuje napjatý stav, jelikož na řadu pozic neexistuje dostatek kandidátů. Firmy se proto vrhají na digitalizaci, díky které mohou některé dosud lidské činnosti nahradit efektivnějším vnitřním fungování či automatizací konkrétních procesů. Vyplývá to z reportu Digitalizace podniků 2022, který zpracovala společnost Asseco Solutions.

Jedním z faktorů, které ovlivňují požadavky na podnikový software, je potřeba nahradit lidskou práci, domnívá se Jiří Panec, který má v Asseco Solutions na starosti vývoj. „Na trhu je nedostatek kvalifikovaných pracovníků a náklady na ně jsou vysoké. Z toho vyplývá potřeba automatizovat vše, co automatizovat lze, například prostřednictvím využití softwarových robotů s inovativním přístupem,“ upřesňuje.

Právě vyšší efektivita a úspory, což nahrazení lidské práce přináší, jsou dle reportu nejčastějším důvodem, proč firmy v Česku investují do digitalizace. Na českém trhu firmy často nemají na výběr, už několik let se v tuzemsku drží nezaměstnanost na úrovní tří procent, což v praxi znamená, že zaměstnavatelé zkrátka nemají, kde brát.

Nicméně doba, kdy stroje nahradí lidi ve všech činnostech, je zřejmě ještě poměrně vzdálená, u velké části manuální lidské práce by zkrátka bylo moc drahé přenést práci na roboty. 

Existují ale i další požadavky, jedním z nich je bezpečnost firem – analogové fungování firmy nemusí nutně znamenat bezpečí, právě naopak, papír se často může beze stopy ztratit.

„Z hlediska očekávání zákazníků od podnikových a informačních systémů šlo v roce 2022 nejvíce o kontrolu nad daty a firemními procesy, zvýšení efektivity a pochopitelně konkurenceschopnosti,“ potvrzuje Michal Andraško ze společnosti Asseco Solutions. Z průzkumu mezi firmami vyplývá, že firmy nejčastěji využívají služby programů Helios, Pohoda, SAP nebo Microsoft Dynamics 365.

Firmy se také shodují, že největší potenciál pro využití umělé inteligence je v oblasti automatizace výroby a kontaktu se zákazníkem. V současné době je na trhu už několik řešení, jako jsou například AI Chatboti, kteří mohou firmám ušetřit značnou část nákladů. 

„Informační systém HELIOS Nephrite nám mimo jiné umožňuje centralizovat data z našich účtáren a také s našimi dodavateli, nejen z řad zemědělců, komunikovat výhradně elektronicky. To v našich objemech šetří nejenom čas, ale také životní prostředí,“ říká například Jakub Hradiský ze společnosti Tereos TTD, tedy jednoho z největších producentů lihu a cukru v Česku.

Jiří Chládek z dopravní společnosti Röhlig SUUS Logistics říká, že digitalizace přišla vhod zejména v období, kdy začala platit pandemická opatření. „Správnost rozhodnutí jít cestou cloudu a spolehlivost celého nastavení se osvědčily zejména v době nástupu koronavirového lockdownu na jaře roku 2020. Pro naši společnost nebyl přechod do režimu home office žádný problém, neboť naši zaměstnanci byli zvyklí pracovat z domova již dávno předem,“ říká.