Platba tweetem? Facebook a Twitter experimentují s peněžními službami

Twitter, ilustrační foto

Twitter, ilustrační foto Zdroj: skipprichard.com

Sociální sítě se stále více propojují i s různými finančními službami. Twitter nově nabízí službu „pay-by-tweet“ – tedy možnost zaplatit (zatím jen vybrané zboží) krátkou textovou zprávou – tweetem. Přes aplikaci na Facebooku je zase možné poslat peníze do ciziny bez bankovních účtů – na podobném principu jako fungují služby Western Union nebo Moneygram.

Přes Twitter budou moct objednat a zaplatit zboží (například od Amazonu, Sony nebo Microsoftu) američtí držitelé kreditních karet American Express (Amex). Klienti, kteří budou mít účet na Amexu sesynchronizovaný s Twitterem budou moct platbu provést tweetnutím speciálního hashtagu. (Hashtag je nástroj pro uživatele Twitteru, kterým označují důležitá slova ve svých příspěvcích symbolem „#“, příspěvky tak třídí a přiřazují je k nějakému tematickému vláknu.)

Amex s nabídkou synchronizace s Twitterem přišel už loni v březnu – tehdy uživatelům nabízel jen různé slevy po tweetnutí určeného hashtagu. Teď šel ale o krok dál, když na Twitter integroval přímo i možnost platit.

Platba začíná tweetnutím „nákupního hashtagu“ – je nutné vybrat z nabídky, může mít třeba takovouto formu #BuyXbox360. Poté je nutné peněžní příkaz potvrdit retweetnutím „potvrzujícího tweetu“ od Amexu a to do 15 minut od jeho obdržení. Produkt pak bude automaticky zaslán na adresu, kterou uvedete při synchronizaci služeb Amexu na Twitter.

Zatím není jasné, jestli se služba bude rozšiřovat do dalších zemí a podle části odborníků je spíše výstřelkem než náznakem budoucího trendu. Jenže finanční firmy prostředí sociálních sítí evidentně velmi zajímá. Amex třeba využívá také mobilní aplikaci Foursquare (geolokační služba s prvky sociální sítě) k různým nabídkám slev. A novou platební službu chce nabízet i Facebook.

Facebook chce konkurovat Western Union

Největší sociální síť na světě chce nabízet převody peněz po vzoru Western Union, ovšem za cenově výhodnějších podmínek. Umožnit to má nová online aplikace na Facebooku, kterou vyvíjí britská startupová firma Azimo. Převádět peníze má být možné jednoduše mezi facebookovými přáteli a to v rámci více než 100 zemí.

„Lidé na Facebooku sdílejí fotky, statusy, vzájemně chatují – nic nebrání tomu stejně jednoduše převádět i peníze. Azimo chce nabízet digitální peněženku v rámci facebookového profilu,“ poznamenal k tomu pro Financial Times zakladatel firmy Michael Kent.

V současnosti využívají služeb peněžních nebankovních převodů třeba pracující v cizině, kteří posílají domů peníze příbuzným. Poplatek ale činí skoro 10 procent částky a v některých zemích až 20 procent. „Přitom v době iPhonů a internetu by čistě technologicky mohlo být posílání peněz velmi levné,“ podotýká Dilip Ratha ze Světové banky.

Azimo při částkách přes 500 liber nabízí poplatek jen jedno procento. „Je to levné, protože je to online, stačí jen seškrtat zbytečné výdaje“ uzavírá Kent.