PPF potvrdila zájem stát se čtvrtým mobilním operátorem

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ppf.cz

Finanční a investiční skupina PPF finálně potvrdila svůj zájem soutěžit o post čtvrtého českého mobilního operátora. Letos na podzim se tak zúčastní aukce kmitočtů, kterou vypsal Český telekomunikační úřad. „Skupina PPF podala přihláška do aukce a myslí svou účast vážně,“ potvrzuje Vladimír Mlynář, který se v PPF stará o spolupráci s veřejným sektorem.

„Ale neznamená to, že bychom se zavazovali k vybudování čtvrtého operátora. Naše finální rozhodnutí je závislé na dalších regulacích a podmínkách aukce,“ doplňuje Mlynář.

O zájmu Kellnerovy skupiny vstoupit na tuzemský telekomunikační trh se mluvilo už dříve. PPF k podmínkám aukce posílala do ČTÚ několik připomínek a snažila se domluvit se stávajícími operátory na vstupu do jejich sítí formou virtuálního operátora. „Trh v současné době čteme tak, že se jedná o oligopol a operátoři se dostali do situace, kdy nejsou nucení snižovat ceny a vylepšovat služby,“ tvrdí ředitel pro projekt čtvrtého operátora v PPF Robert Ševela. „Je to možná poslední příležitost pro vstup nového operátora na tento trh.“

Impulsem pro rozhodnutí vstoupit do aukce kmitočtů byl současný vývoj regulací. „Vnímáme vůli stávající vlády se situací na trhu něco udělat, což podpořilo naše rozhodnutí,“ popisuje Ševela. Podmínky aukce přitom mají podle zástupců PPF hrát hlavní roli. „Kostky nejsou vrženy,“ upozorňuje Mlynář.

Do aukce frekvencí se kromě finanční a investiční skupiny přihlásili také stávající tři mobilní operátoři. PPF má zájem vstoupit zejména do pásem 800 a 1600 MHz. Strategické pásmo 800 MHz je přitom plně otevřeno konkurenci, což může cenu dražby vyšroubovat hodně nahoru. „Postavení operátorů a jejich cash flow jsou silné a konkurovat jim bude velice těžké,“ konstatuje Ševela.

Nová síť už do roka

V případě, že PPF v aukci uspěje, chce první mobilní spustit během jednoho roku. „Chtěli bychom být už na vánočním trhu v příštím roce,“ plánuje Mlynář. Silný investiční dům počítá s masivními investicemi v řádech stamilionů eur. Do nich kromě samotné dražby spadá také vybudování vlastní mobilní sítě a další navázané projekty.

Provoz a správu vlastní sítě přitom PPF hodlá svěřit do rukou strategického partnera. „Chceme vybudovat velmi štíhlou organizaci s velmi malým počtem zaměstnanců, kteří budou obsluhovat základní věci jako marketing, call centrum, obchod apod.,“ popisuje Ševela. PPF jako mobilní operátor by se tak mohl hodně podobat AirBance, která se rovněž snaží být co nejštíhlejším projektem.

Provoz a správu mobilní sítě v Česku zajišťuje několik dodavatelů, na síle například získává čínský gigant Huawei. „Číňané nejsou jediní, kdo mají zájem. V následujících dnech vypíšeme na tyto služby tendr,“ vzkazuje Mlynář.

Cílový tržní podíl prozatím PPF nechce specifikovat. Obrázek se nicméně dá udělat z propočtů a analýz, které říkají, že noví hráči na českém mobilním trhu by mohli mít v roce 2015 podíl kolem 7 procent a v roce 2010 už k 20 procentům. PPF navíc počítá s tím, že v dlouhodobém horizontu zbaví závislosti na současných operátorech, se kterými nejspíše ze začátku bude spolupracovat na bázi tzv. sharingu. Počítá také s přítomností virtuálních operátorů. „Této spolupráci se vůbec nebráníme, naopak jí chceme podpořit,“ konstatuje Ševela.

PPF bude chtít případné mobilní služby propojit se svými stávajícími projekty. Home Credit by například mohl zajišťovat prodej telefonů na splátky, Sazka poslouží jako široký distribuční kanál, Česká pojišťovna jako základna klientů a v rámci AirBank bude možné nabízet kombinaci mobilních a bankovních služeb. Cílovou skupinou jsou zejména koncoví zákazníci a menší podnikatelé. „Do korporátního sektoru bychom případně také rádi vstoupili, ale tam bude záležet například na podmínkách národního roamingu a není to nic, na čem bychom naší budoucnost stavěli,“ říká Ševela.

PPF chce zákazníky zajmout především nižšími cenami, než jaké má konkurence a maximální transparentností. „Pokud do tohoto projektu chceme jít, musíme hned za začátku poskytnout lepší služby, než současní operátoři, musí být spolehlivá hned od začátku, dostupná pro všechna zařízení a musíme být maximálně transparentní.“

Finanční skupina si hodně slibuje od nových zařízení 4G/LTE. Počítá i s postupným nárůstem datových služeb na úkor klasické hlasové a datové komunikace. „To je věc, kterou v současnosti řeší úplně všichni. Je to o tom nastavit dobře balíčky a obchodní model,“ uzavírá Ševela.