Reklama letos bude stát 523 miliard dolarů. Nahoru ji táhne internet

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak/Euro

Globální výdaje na reklamu letos stoupnou o 5,3 procenta na 523 miliard dolarů, zhruba 11,2 bilionu korun. Loni reklamní trh rostl o 3,9 procenta, většímu tempu pomáhá zejména rozvoj digitálních technologií. Vyplývá to z nové předpovědi mediální agentury ZenithOptimedia. V příštím roce by měl pokračovat růst o 5,3 procenta, v roce 2016 o 5,9 procenta.

Nejrychleji rostoucím médiem je internetová reklama, která má letos stoupnout o 17,1 procenta.

„Internetová reklama rychle roste, neboť nové technologie zadavatelům reklamy usnadňují zasáhnout správné lidi ve správnou dobu správnou zprávou, a to za efektivně vynaložené prostředky,“ uvedl výkonný ředitel ZenithOptimedia Steve King.

Expanze bude dál pokračovat díky rozšiřování sofistikovanějších mobilních zařízení, internetová reklama si tak v několika příštích letech udrží v rámci globálních výdajů na reklamu stabilní růst, dodal.

Agentura očekává, že internetová reklama letos ovládne 23,6 procenta globálního rozpočtu na reklamu, a poprvé tak přesáhne společný podíl novin a časopisů (22,7 procenta). V roce 2016 bude podíl internetu na globálních výdajích na reklamu představovat 28,3 procenta, díky čemuž se sníží rozdíl proti dominantní televizi z 15,9 procenta na 9,9 procenta.

Mobily frčí

Vůbec nejrychleji rostoucí součástí je mobilní internetová reklama, tedy veškerá reklama odeslaná na chytré telefony a tablety, která zahrnuje display reklamu, ale i vyhledávání nebo reklamu v aplikacích.

„Letos očekáváme, že tento segment vzroste o 67 procent, tedy sedmkrát rychleji než internet na stolních počítačích, a že bude mít podíl 20 procenta na internetové reklamě,“ uvedli autoři studie.

Vzhledem k rozmachu mobilních zařízení by se podíl mobilní reklamy na celkových výdajích na reklamu měl v příštím roce zvýšit na 25 procent a v roce 2016 na 30 procent. Zpráva ZenithOptimedia Advertising Expenditure Forecasts obsahuje odhady výdajů na reklamu podle jednotlivých typů médií pro 80 zemí. Je vydávána od roku 1987.