Telefónica si slibuje, že na slevě vydělá

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Eduard Erben

Telekomunikační operátor Telefónica očekává, že jí nové zlevněné paušální tarify pomohou zlepšit průměrný měsíční výnos na zákazníka. Dlouhodobě si od nich slibuje stabilizaci výnosů.

Tržby operátorů i průměrný výnos na zákazníka v posledních letech klesají. Například průměrný výnos na zákazníka Telefóniky loni klesl o osm procent na 388,5 korun měsíčně. Celkové výnosy se snížily o 3,5 procenta.

Firma koncem minulého týdne spustila tarifní revoluci, když přišla s paušálním tarifem pro neomezené volání a SMS do všech sítí a jedním GB dat za 749 korun, což je méně než polovina dosavadní ceny. O den později reagoval Vodafone podobnou nabídkou s 600 MB dat za 692 korun a v sobotu nabídl T-Mobile tarif okopírovaný od Telefóniky. Nejlevnější Vodafone na rozdíl od konkurence požaduje při přechodu na nový tarif rozdíl v cenách doplatit.

Nové tarify O2
Tarif Paušál Volání a SMS do O2 Volání a SMS mimo O2 Minuta hovoru SMS Internet
Free O2 249 Kč neomezeně - 3,50 Kč 1,50 Kč -
Free O2 Plus 499 Kč neomezeně 120 minut 3,50 Kč 1,50 Kč 150 MB
Free CZ 749 Kč neomezeně neomezeně - - 1 GB

„Tu toto chvíli uzavírají naši pracovníci zhruba dvojnásobek smluv na nové tarify oproti dennímu průměru. Naše linky zákaznické podpory zaznamenaly zhruba trojnásobný nárůst volání. Zákazníky ale stíháme odbavovat ve standardních časech a velmi nás jejich zájem těší,“ uvedl Farghali. Obecně se podle něj dá říci, že dopad na výnosy bude záležet na počtu zákazníků, kteří na nové tarify přejdou, a na rychlosti, jak na ně budou přecházet.

Ostatní operátoři nechtěli očekávaný dopad snížení cen komentovat. Zájem o nižší ceny je ale podle nich velký. Například u T-Mobilu si za jeden den nový tarif aktivovalo 8300 rezidenčních a 2000 firemních zákazníků. „Během uplynulých tří dnů nás kontaktovaly desítky tisíc zákazníků, kteří buď žádali informace, nebo si tarif rovnou aktivovali,“ dodala mluvčí Vodafonu Alžběta Houzarová.

Strach ze čtvrtého operátora

Podle odborníků je snižování cen na téměř nasyceném trhu reakcí na blížící se vstup virtuálních operátorů případně čtvrtého operátora. „V dlouhodobém měřítku to poukazuje na fakt, že konkurence na tomto poli je vysoká a relativně vysoké marže lákají novou konkurenci. A právě případná nová konkurence může být důvodem pro budoucí pokračování v tlaku na ceny v mobilní telefonii,“ řekl analytik J&T Milan Vaníček. Na českém mobilním trhu je téměř 14 milionů aktivních mobilních čísel, která připadají na 10,5 milionu obyvatel.