Uživatelé sociálních sítí budou na svých datech vydělávat, zní z dozorčí rady inzertního obra | E15.cz

Uživatelé sociálních sítí budou na svých datech vydělávat, zní z dozorčí rady inzertního obra

Michaela Trnková

Předseda dozorčí rady reklamní agentury Publicis Groupe Maurice Lévy předpovídá revoluci v obchodním modelu sociálních sítí. Podle něj si jejich uživatelé začnou nárokovat podíl z bohatství technologických firem, za poskytování vlastních uživatelských dat pro marketingové účely bude běžné si nechat platit, uvádí pro CNBC Lévy.

Služby Facebooku nebo Googlu lidé využívají formálně bezplatně, ve skutečnosti za ně ale platí jednou z nejcennějších komodit současnosti - svými uživatelskými daty. Díky nim dokáží korporace velice přesně cílit reklamu. Maurice Lévy ale tvrdí, že uživatelům takový stav postupně přestane vyhovovat.

“Čím víc se o problematice využívání osobních dat mluví, tím více lidí začne uvažovat následujícím způsobem: 'Zatímco technologické firmy díky svým uživatelům využívají veškeré informační bohatství, jediné, co lidé dostávají zpět, je služba zadarmo. Ale tyto firmy z dat uživatelů získají daleko více a měly by za to lidem zaplatit,'” popsal Lévy pro server CNBC. “Jsem absolutně přesvědčený, že takovým směrem se budoucnost ubere,” dodal.

Komentář Petra Koubského: Jsme tvárná hlína v cizích rukou

“O zpeněžení poskytování dat už se začíná veřejně mluvit,” doplnila moderátorka stanice CNBC Karen Tso.

O tom, že podobné návrhy oporu v realitě mají již nyní, svědčí také projekt amerického start-upu Datacoup. Ten provozuje "tržiště" s osobními daty a sám funguje jako prostředník mezi uživateli sociálních médií, mobilních aplikací nebo platebních karet a firmami.

Umožňuje lidem prodávat informace o sobě kdykoli se připojí na sociální síť či provedou platbu kreditní nebo debetní kartou, a naopak firmám tato data kupovat. V budoucnu se chce Datacoup propojit právě i s mediálními agenturami, pojišťovnami i maloobchodníky.

GDPR je tu. Problém představuje především pro média
Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie
Facebook za tři měsíce smazal 866 milionů závadných příspěvků

Autor: Michaela Trnková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!