Zahraniční filmaři utratili v Česku 1,6 miliardy

natáčení filmu

natáčení filmu Zdroj: profimedia.cz

Česko láká stále více filmových investic ze zahraničí. V loňském roce zde zahraniční filmové štáby utratily za všechny služby spojené s natáčením filmů přes 1,6 miliardy korun, o sto milionů více než v roce 2010. Na přímou výrobu filmů připadá z této částky 1,04 miliardy korun (meziroční nárůst o 93 milionů), zbytek peněz „spolkl“ catering, ubytování, doprava a další služby.

Celkem filmaři loni v Česku utratili jen za produkce 3,82 miliardy korun (nárůst o skoro sedm procent) včetně výroby českých snímků a reklam. Vyplývá to z čísel Asociace producentů v audiovizi.

Pokračují tak pozitivní efekty Programu podpory filmového průmyslu, který ministerstvo kultury spustilo v roce 2010. Program producentům vrací až 20 procent peněz utracených v českých lokacích. Doposud do něj vláda vložila 850 milionů korun.

K největším projektům loňska patřilo natáčení seriálu Missing, které financuje americká firma ABC Studios a v Česku organizuje produkce Stillking Films. Producenti zde utratili okolo 500 milionů korun, z toho 350 milionů za služby a výrobky českých firem.

Na druhé příčce následuje druhá řada francouzského televizního seriálu Borgiové. Natáčení začalo 26. března a česká část rozpočtu se pohybuje okolo 400 milionů korun. Celkový rozpočet projektu, zahrnující i natáčení v Itálii, pak přesáhne 625 milionů korun.

V celkovém mixu všech filmových produkcí naopak poněkud kulhá výroba českých filmů, přestože její objem podle údajů asociace meziročně mírně vzrostl z 577 na 621 milionů korun. V loňském a letošním roce však začali diváci tuzemské filmy kvůli mnohdy diskutabilní kvalitě opouštět.

Loni zhlédlo podle údajů Unie filmových distributorů české filmy na 2,8 milionu diváků. To představuje podíl na celkové návštěvnosti 26 procent. Přede dvěma lety to přitom bylo 37 procent. Pokles je znatelný i v tržbách – loni české filmy utržily 284 milionů korun, což představuje 23,4 procenta celkových tržeb. O rok dříve činil tento podíl 34 procent.

Naopak solidní nárůst si již druhým rokem udržuje produkce reklamních spotů. Její objem loni dosáhl 2,16 miliardy korun, o sto milionů více než v roce 2010.