ČSOB půjčí miliardy vládě Pobřeží slonoviny na české autobusy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

ČSOB poskytne úvěr vládě Pobřeží slonoviny na nákup českých autobusů Iveco. Na celkem 450 autobusů si tamější vláda půjčila 2,3 miliardy korun.


Společnost Iveco Czech Republic dodá do Abidžanu, největšího města Pobřeží slonoviny, 450 autobusů, z nichž 50 má jezdit na zemní plyn. Na nákup autobusů tamější vládě půjčí česká banka ČSOB 111 milionů dolarů, tedy téměř 2,3 miliardy korun. Minulý týden se na tom ČSOB dohodla s ministrem financí Pobřeží Slonoviny Adama Koném, potvrdila banka pro E15.cz.

Pro ČSOB je to dosud největší kontrakt uzavřený na černém kontinentě. “V minulosti jsme v Africe poskytovali financovaní v řádově nižších objemech. Na druhou stranu má na tomto kontinentu rozsáhlé zkušenosti s financováním KBC Banka, belgická mateřská společnost ČSOB,” okomentoval pro E15 Jan Nývlt, ředitel banky pro exportní a strukturované financování.

„Nové autobusy pomohou dopravou zahlcenému Abidžanu a zásadně zlepší poskytované služby,“řekltamním médiím Koné s tím, že dopravní podnik města Abidžan (SOTRA) chce ve městě zvýšit počet cestujících z 350 na 450 tisíc denně.

„SOTRA byla založená roku 1960 jako první veřejný dopravce v Západní Africe. Nyní potvrzuje svou pokrokovost objednávkou 50 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG),“ doplňuje mluvčí české Iveco Katarina Kutlíková.

Dalším motivem nákupu autobusů jsou závazky ke snížení výfukových plynů, které Pobřeží slonoviny podepsalo na klimatické konferenci v Paříži v roce 2015. K tomu mají napomoci právě autobusy na zemní plyn.

Africká země se současně snaží zlepšit i podmínky podnikání. V indexu Světové obchodní banky, který příslušné kritérium hodnotí, se v posledních letech posouvá Pobřeží slonoviny vzhůru. Ze 177. místa v roce 2013 se země loni dostala na 142. pozici. Podle Světového ekonomického fóra v posledních letech posílila veřejné instituce a vylepšila i regulace finančního trhu. Jako jeden z hlavních problémů však přetrvává například slabá právní ochrana menších investorů.