Index důvěry roste, Češi jsou největší optimisté v regionu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Stepan Bruner, E15

Index důvěry českých spotřebitelů ve druhém čtvrtletí mírně posílil na 76 bodů. To sice znamená růst jen o jeden bod, Češi přesto zůstávají nejoptimističtějšími obyvateli regionu, vyplývá ze studie společnosti Nielsen.

Důvěra v ekonomiku tak téměř dosáhla evropského průměru 77 bodů. Češi navíc zůstávají nejoptimističtějšími obyvateli v regionu, hodnota indexu dosáhla na Slovensku úrovně 72, v Polsku 71 a v Maďarsku 56.

Češi více věří ekonomice a dívají se optimističtěji na své pracovní vyhlídky. Podle studie se zvyšuje počet lidí, kteří věří, že se Česko z recese dostane. I když stále více než polovina respondentů (55 procent) vnímá své pracovní vyhlídky v následujícím roce jako „ne příliš dobré“, ubylo těch, kteří je vnímají jako špatné. Na začátku roku jich bylo 27 procent, aktuálně jen 22 procent. Zároveň se zvýšilo množství těch, kteří je hodnotí jako dobré z 16 na 20 procent.

V oblasti osobních financí se vnímání Čechů od začátku roku nezměnilo. 41 procent jejich stav hodnotí jako dobrý a stejné procento jej hodnotí jako ne tak dobrý.

Strach z války narůstá

Poprvé od roku 2005, kdy Nielsen začala důvěru spotřebitelů sledovat, mají Češi největší strach o své zdraví. Jako první a druhou největší obavu jej označilo celkem 26 procent respondentů. Dále se Češi tradičně nejvíce obávají o stabilitu svého zaměstnání, rostoucích cen potravin a zadluženosti.

Konflikt na Ukrajině bezprostředně ovlivnil také spotřebitele v Evropě. Strach z války se posunul v žebříčku obav spotřebitelů napříč Evropou směrem nahoru. „Ačkoliv Ukrajina přímo nesousedí s ČR, i zde spotřebitelé riziko války posunuli na osmé místo - jako první nebo druhou největší obavu jej označilo 11 procent lidí. Pro porovnání v prvním čtvrtletí 2014 byla válka v ČR mezi obavami na dvanáctém místě se čtyřmi procenty,“ uvedla mluvčí Nielsen Lucie Hrušová.

Studie spotřebitelské důvěry a investičních záměrů společnosti Nielsen sleduje důvěru, hlavní obavy a investiční záměry spotřebitelů v 60 zemích světa. Hodnoty indexu spotřebitelské důvěry nad a pod 100 indikují stupeň optimismu a pesimismu. V České republice se studie účastní 500 respondentů.