Rozbití síťového charakteru železniční dopravy, kterého se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) po vstupu nových dopravců obává, nehrozí, řekl mluvčí MD Martin Novák. „V nabídkovém řízení je jasně napsáno, že pokud jde o dotovanou dopravu, budou si muset dopravci vzájemně uznávat jízdní doklady,“ uvedl Novák. To by se mělo týkat obyčejného jízdného a žákovského jízdného. Komerční slevy jednotlivých dopravců by jejich potenciální konkurenti uznávat nemuseli.
Ministerstvo dopravy dle Nováka nemá jinou možnost, než na tuzemskou železnici umožnit prostřednictvím soutěží vstup konkurenčním dopravcům. Situace, kdy je liberalizovaná nákladní železniční doprava a v osobní dopravě mají dominantní pozici České dráhy, neodpovídá trendům evropských zemí a neumožňuje řádnou hospodářskou soutěž mezi dopravci.
Právě na základě stížnosti Českých drah, kterým vadila podoba výběrového řízení na dopravce mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, rozhodl ÚOHS o pozastavení řízení na výběr nového dopravce.
Na podmínky tendru na výše uvedené trati si u antimonopolního úřadu v minulosti stěžovali i železniční odboráři a nizozemský dopravce Abellio ČR. Tomu vadilo, že není veřejně známá výše tržeb, které na trati současný provozovatel. ČD naproti tomu kritizovaly, že ostatní dopravci nemusí do nákladů promítat výdaje za správu budov.