Ministr Prachař končí. Má ho nahradit šéf Skansky Ťok | E15.cz

Ministr Prachař končí. Má ho nahradit šéf Skansky Ťok

Ministr dopravy Antonín Prachař
Ministr dopravy Antonín Prachař
• 
ZDROJ: Michael Tomes, E15

bru

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), jehož resort v poslední době stíhaly zejména personální potíže, ve vládě končí. Svou rezignaci nabídl sám. Prachař se rozhodl krátce poté, co z Českých drah odešel jejich šéf Daniel Kurucz, se kterým ministr vedl dlouhodobé spory. Prachaře má nahradit šéf stavební firmy Skanska Dan Ťok.

„Hodně se nám podařilo,“ řekl Prachař s tím, že údajně dal stabilní vedení Českým drahám i ČD Cargu a zahájil stavbu dálnice D11. „Nechci být terčem ze strany opozice, tak médií. Takový stav neprospívá mně, Ministerstvu dopravy, hnutí ANO,“ vysvětlil svůj odchod. „Já jsem spokojený se svým účinkováním,“ dodal. Prý se vrací do privátní sféry.

„Chtěl bych poděkovat panu ministrovi, je to extrémně pracovitý člověk, dělal všechno proto, aby dal ministerstvo dopravy, které je v dezolátním stavu, do pořádku,“ řekl na adresu Prachaře jeho stranický šéf a vicepremiér Andrej Babiš. „Mě osobně to velmi mrzí,“ doplnil.

Sobotka: Prachař resort nezvládal

Podle Babiše je šéf jedné z největších českých stavebních firem Ťok správnou volbou pro ministra, protože má rozsáhlé zkušenosti v oboru. „Kozel zahradníkem je dobré řešení,“ komentoval jeho nominaci. „ŘSD se dostalo do područí stavebních firem, a proto si myslím, že právě člověk, který přichází z takovéto firmy, bude umět čelit různým atakům stavebních firem,“ zdůvodnil svůj výběr šéf ANO.

Jak uvedl premiér Bohuslav Sobotka, Prachař nezvládal řešit problémy na ministerstvu. „Nový ministr musí s těmito oblastmi výrazně pohnout,“ řekl premiér. Poukázal hlavně na ministrovu neschopnost vybrat nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic. S Ťokem se chce Sobotka co nejdříve setkat.

Úleva, reaguje opozice

Prachaře již delší dobu kritizovala jak opozice, tak jeho spolustraníci či premiér Bohuslav Sobotka. Prachař v nedávných senátních volbách neúspěšně kandidoval na Přerovsku.

„Je to úleva jak pro ministra Prachaře, tak pro poslance,“ řekl České televizi exministr dopravy Zbyněk Stanjura. Svému nástupci vytýká především neustálé personální změny v podřízených organizacích či pomalé zahajování dopravních staveb. Zmínil mimo jiné odklad rekonstrukce na jednom z úseků dálnice D1

Zda je Ťok vhodným kandidátem, se podle Stanjury teprve ukáže. Hnutí ANO ale podle něj výběrem apolitické osobnosti ukázalo, že trpí nedostatkem osobností. „Je jasně vidět, že ANO nemá standardní personální výbavu, že nemá lidí,“ komentoval další příchod člověka z prování sféry na ministerstvo. „Standardní by bylo, kdyby politická strana na funkci jmenovala někoho ze svých řad, kdo se danému tématu věnuje,“ dodal.

Prachař prý ČD nepochopil

V pondělí odvolaný šéf Českých drah Daniel Kurucz na adresu odcházejícího ministra prohlásil, že nepochopil pravidla fungování akciové společnosti. „Myslím si, že u pana ministra byl zásadní problém v rozlišení akciové společnosti a státní organizace. Šéfem podřízené organizace je standardně ministr a vše se mu reportuje, kdežto akciová společnost má svoji dozorčí radu a řídící výbor. Takže na některé požadavky o předložení osobních údajů zaměstnanců nebo obchodních smluv Českých drah jsem musel odpovídat negativně,“ řekl pro E15.

Dan Ťok (55)
Dan Ťok Autor: E15 Michael Tomes
Datum a místo narození 4. března 1959, Uherské Hradiště
Vzdělání Vystudoval fakultu strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně
Současná funkce Generální ředitel společnosti Skanska (od února 2008)
Kariéra Začínal v První brněnské strojírně, kde v letech 1983 až 1996 prošel řadou funkcí od konstruktéra, projektového manažera, ředitele divize až po generálního ředitele. V letech 1996 až 1999 byl generálním ředitelem společnosti ABB Energetické systémy, poté vedl tři roky českou a slovenskou pobočku koncernu Alstom. Mezi roky 2003 až 2006 byl předsedou představenstva Jihomoravské plynárenské a poté dva roky vedl KKCG Industry miliardáře Karla Komárka. V čele Skansky nahradil jejího dlouholetého šéfa Zdeňka Burdu
Rodina Podle dostupných údajů je ženatý a má dvě dcery

Například v další podřízené organizaci, na Ředitelství silnic a dálnic, se už od začátku letošního roku vystřídali čtyři šéfové. Momentálně ho vede pověřená generální ředitelka Soňa Křítková, která je bývalou šéfkou strategie a komunikace Agrofertu a nemá žádné zkušenosti z řízení organizace působící v oblasti dopravní výstavby. Navíc konkurz na místo nového generálního ředitele Prachař bez udání důvodu zrušil.

Tím však výčet Prachařových personálních změn nekončí. V červenci byl z čela Drážního úřadu odvolán Jiří Hanuš. Toho ve funkci nahradil Jiří Kolář, který se je dva měsíce předtím poroučel z čela Správy železniční dopravní cesty. Krátce po nástupu do funkce se Prachař rozešel i se svou poradkyní Miroslavou Pošvářovou.

Skanska vs. stát: hrozí střet zájmů?
Skanska patřila v uplynulých letech (i před Ťokovým příchodem) k významným dodavatelům dopravních staveb, s ministerstvem dopravy nebo jeho podřízenými organizacemi ale vedla i několik výrazných sporů. Například letos vydal rozhodčí soud verdikt, podle kterého Skanska musí vrátit desítky milionů korun, které získala nesprávným účtováním valorizací za práce na stavbě dálnice D47.
Do výrazného sporu se Ťokem vedená firma dostala v roce 2011 s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou. Jeho úřad tehdy nechal u některých dálnic (například D11) postavit tabule, jež upozorňovaly na údajnou nekvalitní práci Skansky. Firma se bránila u soudu, který přikázal značení odstranit.
Ťok také v minulosti vystoupil proti údajným machinacím kolem zadávání stavebních zakázek. „Skanska se rozhodla, že chce na tomto trhu změnit chování a jednat transparentně. A je za to připravena zaplatit nějakou cenu. Tou může být i fakt, že nám dočasně poklesnou zakázky, s těmito problémy se potýkáme,“ řekl v roce 2011 serveru Aktuálně.cz. Tehdy také uvedl, že „určitě neuvažuje“ o vstupu do politiky.
Letos v únoru se Dan Ťok kriticky vyjádřil o stavu ministerstva dopravy. „Jsem tu šestým rokem, a kolik jsem zažil ředitelů ŘSD a ministrů dopravy, to je neuvěřitelné. Nehledě na to, že lidé, kteří odváděli dobrou práci, byli z ředitelství silnic vyhnáni. Nyní se tam dva manažeři vrátili, což je dobrá zpráva. Obávám se ale, že je tahle organizace personálně vyprahlá,“ řekl Lidovým novinám.
Skanska patří mezi největší stavební firmy v ČR, v loňském roce ale musela řešit vážné pochybení manažerů, kvůli kterým utrpěla ztrátu v řádu stovek milionů korun. Kvůli mezerám v systému a nedostatečné kontrole se divizi betonových konstrukcí naoko zlepšovalo účetnictví tím, že se nadhodnocovaly zásoby.
Letos v červenci byl Ťok zvolen prezidentem Americké obchodní komory v ČR, předtím v komoře vedl mimo jiné platformu pro transparentní veřejné zakázky.
Zdroj: ČTK

Daniel Kurucz: Měl jsem vyhodit odborníky

Autor: bru

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video