Obrana chce další pandury. Musí ale připlatit nejméně půl miliardy

Transportéry Pandur

Transportéry Pandur Zdroj: ctk

Donedávna bezproblémová zakázka na dvacítku transportérů Pandur pro spojaře a velitele se komplikuje. Ministerstvo obrany si už kontrakt nechalo schválit vládou a vyčlenilo na něj 1,3 miliardy korun. Jenže to nebude stačit.

Cena odhadnutá podle marketingové studie z roku 2013 je příliš nízká a bude potřeba ještě 500 až 600 milionů připlatit. Shodují se na tom zdroje deníku E15 blízké ministerstvu. Jeho mluvčí Jan Pejšek nechtěl být konkrétní: „V řádu týdnů teprve zašleme dodavateli výzvu k podání nabídky. Komentovat cenu je v tuto chvíli předčasné.“

Zakázka se prodražuje kvůli tomu, že se původně počítalo s dodávkou už vyrobených obrněnců pro portugalskou armádu, anebo podvozků z kopřivnické Tatry. Vojáci ale trvají na nových pandurech, žádají vyšší balistickou ochranu a další věci.

Zvýšení ceny přichází v nevhodnou dobu. Nákupčí chtěli vyzvat zbrojařské uskupení Czechoslovak Group, konkrétně jeho nový podnik Tatra Defence Vehicles, a zakázku brzy uzavřít. Teď musí dál jednat, nemohou se obrátit na jiného dodavatele.

Ministerstvo obrany vyčlenilo na kontrakt 1,3 miliardy korun. Podle studie z roku 2013 bude třeba přidat ještě 500 až 600 milionů korun.

Firma podnikatele Jaroslava Strnada loni získala od General Dynamics Land System exkluzivitu na propagaci, prodej, údržbu a licenční výrobu osmikolových pandurů pro celou východní Evropu a asijské trhy.

Dalším důležitým dodavatelem je Vojenský výzkumný ústav Brno, jehož podíl by dosáhl až stovek milionů. Na zakázce by profitovaly i jiné české firmy.

Obrněné vozidlo PandurObrněné vozidlo Pandur|archiv

Czechoslovak Group čeká na zadávací dokumentaci. „Cenu lze kalkulovat až na základě zadání. I pro nás jako potenciálního dodavatele je klíčové, aby byla transparentní, a to včetně marže. Maximum subdodávek má zajistit český průmysl, kde jedna státem vynaložená koruna generuje pro českou ekonomiku až tři koruny,“ uvedl mluvčí skupiny Andrej Čírtek.

I po nárůstu ceny budou nové pandury zhruba o třetinu levnější než 107 těch, které ministerstvo kupovalo ve výběrovém řízení za Topolánkovy vlády. Tehdy za ně zaplatilo 14,4 miliardy, cena vozdila přesáhla 130 milionů. Teď má jeden kus včetně speciální zástavby elektronických systémů stát devadesát milionů.