Rozpočtové provizorium může stát Česko 40 miliard

Ministerstvo financí (ilustrační foto)

Ministerstvo financí (ilustrační foto) Zdroj: Novak Tomas/Euro

Česká politická scéna se otřásá v základech. V jejích troskách může skončit i klíčový dokument pro ekonomiku: návrh rozpočtu pro rok 2014. Pokud se jej nepodaří schválit do silvestra, čeká Česko nouzový režim rozpočtového provizoria.

Účet za politické války by padl na bedra chatrné české ekonomiky. A nemusí být malý. Pokud by provizorium trvalo celý příští rok, mohlo by to Česko přijít podle odhadu analytiků na více než 40 miliard korun. To je necelé jedno procento HDP Česka. „Měsíčně by ekonomika v režimu provizoria přišla o tři až 3,5 miliardy korun,“ uvádí Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank. „Provizorium představuje riziko nižšího růstu,“ potvrzuje Tomáš Holinka z Moody’s.

Ať už by volby vyhrála jakákoli ze stran, režim provizoria by svázal vládě ruce v oblasti podpory ekonomického růstu. „Rozpočet by ztratil roli aktivního nástroje hospodářské politiky,“ uvádí Milan Mostýn ze Svazu průmyslu a dopravy. Česká ekonomika by musela překonávat dodatečnou překážku v tom nejhorším možném okamžiku. Právě v době, kdy ekonomové začínají hovořit o probleskujících indiciích oživení. Nádech k růstu je však pomalý a z konjunkturální dráhy může Česko vychýlit kdeco.

Provizorium by zasáhlo především infrastrukturu

„Pokud by režim provizoria nebyl ukončen během ledna 2014, mohlo by to citelněji ovlivnit státní investice,“ uvádí Pavel Sobíšek, šéfekonom UniCredit. Výdaje na investice by totiž vycházely z letošního dietního rozpočtu ovlivněného snahou Nečasovy vlády o úspory. Postiženy by byly podle odborníků především projekty v oblasti infrastruktury. To by byl další hřebík do rakve českého stavebnictví.

„Dopad provizoria by byl v řádu miliard. To by bylo pro stavebnictví zdrcující, protože se pátým rokem propadá, a to se všemi důsledky pro ekonomiku firem, jejich rozpad i snižování počtu pracovníků,“ uvádí Václav Matyáš z českého Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Mimo jiné by se tak rozplynulo i pět miliard přislíbených ministrem Fischerem na výstavbu dopravní infrastruktury.

Ohroženy mohou být též projekty financované kombinací evropských a domácích zdrojů. Pokud peníze nevydá stát, nepřijdou ani z unie. „Omezení národních zdrojů na investice ve státním rozpočtu by znamenalo definitivní ztrátu již tak ohroženého dočerpání evropských fondů,“ dodává Matyáš. „Některé platby z Evropy by mohly být přinejmenším zpožděny,“ potvrzuje Marek Dřímal z Komerční banky.

„Každé rozpočtové provizorium je projevem nestability a nepříznivým faktorem v očích investorů,“ uvádí Mostýn. Česko by zahraničním investorům neposlalo zrovna dobrou vizitku a vládě by se mohly prodražit dluhy. „Zhoršilo by se vnímání České republiky jako dlužníka, což by mohlo vést k vyšším požadovaným výnosům ze státních dluhopisů,“ uvádí Petr Dufek z ČSOB. Nouzový režim by mohl rovněž oslabit kurz koruny.