Sobotka řešil s Ťokem střet zájmů, jeho nominaci zatím nepotvrdil

Kandidát hnutí ANO na ministra dopravy Dan Ťok

Kandidát hnutí ANO na ministra dopravy Dan Ťok Zdroj: CTK

Kandidát na ministra dopravy Dan Ťok (za ANO) dostal dnes od premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) sadu 11 otázek na priority v resortu, na které má do soboty písemně odpovědět. V sobotu dopoledne se pak Sobotka s Ťokem znovu sejdou.

Podle Ťoka se dnešní asi hodinová schůzka konala v dobré atmosféře. Premiér mu ale nepotvrdil, zda jej jako ministra prezidentovi navrhne.

Bavili se především o tom, jak by měl Ťok, který dosud působil jako šéf stavební společnosti Skanska, čelit případnému střetu zájmů. „Je to velké riziko střetu zájmů a je potřeba, aby pan Ťok měl jasný postup, jasný recept na to, jakým způsobem bude schopen tomuto střetu zabránit. S tímto postupem bych měl být seznámen nejen já, ale i veřejnost,“ řekl Sobotka.

„Vysvětlil jsem mu, že je to dobře řešitelné,“ uvedl Ťok. Do sporů státu, ve kterých figuruje Skanska, nebude Ťok vstupovat. Rozhodnout by o nich měly odborné komise. Zároveň Ťok přeruší veškeré kontakty se zástupci společnosti Skanska.

Podle Sobotky by se ale hlavní pozornost měla soustředit na problémy resortu. Proto chce, aby mu Ťok odpověděl na to, jak si představuje mimo jiné řešení personální situace na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), liberalizaci železničního trhu nebo jak zajistí včasný výběr nového provozovatele mýtného systému. O odpovědích budou v sobotu znovu debatovat.

Pětapadesátiletého Ťoka jako kandidáta na místo ministra dopravy navrhl ve středu po rezignaci ministra Antonína Prachaře šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Na výběru šéfa jedné z největších stavebních firem v Česku na ministerský post trvá, přestože může být Ťok obviňován ze střetu zájmů.

To, že přichází z vedení velké firmy, mu podle Babiše naopak umožní odolat tlakům stavebních firem, které v současnosti získaly velký vliv na státní investorskou organizaci ŘSD, jež rozhoduje o výstavbě silniční sítě.

Pavel Páral: Dobrá volba s velkým otazníkem