Štech žádá 400 milionů korun na finanční zabezpečení inkluze. Čeká na rozhodnutí vlády

Ministr školství Stanislav Štech

Ministr školství Stanislav Štech Zdroj: ČTK

Ve speciální škole v Ostrově je 99 dětí
Ministr školství Štech (ČSSD) jednal o rozpočtu s ministrem financí Pilným (ANO)
Ministr školství Štech (ČSSD) jednal o rozpočtu s ministrem financí Pilným (ANO)
Ministr školství Stanislav Štech
Ministr školství Stanislav Štech
8
Fotogalerie

Vláda v pondělí projedná žádost ministra školství Stanislava Štecha (za ČSSD) o poskytnutí 400 milionů korun z vládní rozpočtové rezervy na finanční zabezpečení inkluze v tomto roce. Ministerstvo je potřebuje na zajištění pomůcek a podpůrných opatření pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. O použití těchto peněz se Štech domluvil s ministrem financí Ivanem Pilným (ANO) na konci července.

O peníze požádala vládu již v červnu Štechova předchůdkyně Kateřina Valachová (ČSSD). Vláda pak uložila Pilnému, aby peníze v letošním rozpočtu našel. Na čerpání peněz z rozpočtové rezervy se Pilný se Štechem dohodl na jednání 24. července.

Financování podpůrných opatření pro děti se stalo nárokovým od loňského září, kdy začala platit novela o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných dětí.

Nárok na dané podpůrné opatření vzniká na základě doporučení z vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Požadovaná částka 400 milionů korun je odhadem pro nová doporučení na poskytování podpůrných opatření do konce roku 2017.

Při přípravě vyhlášky loni uvádělo ministerstvo nárůst výdajů rozpočtu pro rok 2016 o 410 milionů korun, pro letošek o jednu miliardu korun a na příští rok o 1,5 miliardy korun.

Skutečné výdaje byly ale v loňském roce 589 milionů korun, za leden až červen letošního roku zhruba 1,5 miliardy korun a pro příští rok se nyní odhadují až čtyři miliardy korun.

Jedním z nejčastějších podpůrných opatření je určitá forma doučování. Hodně se využívají i asistenti pedagoga. Jejich počet ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2016 vzrostl podle ministerstva v prvním čtvrtletí letošního roku o téměř 3000, z toho u škol zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí o 2730.

Minulý rok i letos byl vypsán speciální rozvojový program na posílení personálu školských poradenských zařízení, aby lépe zvládala nápor žádostí o nové diagnostiky i rediagnostiky, které jsou nutné k získání nových podpůrných opatření. Práce poraden se tak podle ministerstva zrychlila.

Pomoct by jim měla i zamýšlená novela vyhlášky o společném vzdělávání dětí ve školách, která například prodlouží lhůty pro vydání doporučení poraden ze tří na čtyři měsíce.

Na nové posouzení starých diagnostik je čas až do 31.srpna 2018. Podle ministerstva údaje z registrů výkonů školských poraden ale naznačují, že většina rediagnostiky bude hotová již letos.