Ťok: Tvůrce smlouvy s Kapschem vůbec nepočítal, co bude po roce 2016

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

Tvůrce smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtného systému buď vůbec nepočítal s výběrem mýta i po roce 2016, nebo se změnou provozovatele, případně s tím, že jeho změna bude drahá a obtížná. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Vláda bude s firmou podle něho chtít zjednat nápravu chyb v uzavřených dodatcích. Sněmovna by z popudu pravicové opozice měla dnes na mimořádné schůzi jednat o mýtném, očekává se, že vládní většina program schůze zamítne a schůze se neuskuteční.

Smlouva s Kapschem vyprší ke konci letošního roku a ministerstvo dopravy již řadu let řeší, jak vybrat nového provozovatele. Smlouvy byly podle Ťoka sjednány tak, že dosavadní provozovatel přestane na konci letošního roku poskytovat služby a dál nebude nic. Smlouva neupravovala předání systému jinému provozovateli a nestanovovala ani, kdo zúčtuje mýtné za prosinec 2016.

Mýtný systém však podle ministra funguje, je spolehlivý, i když je kolem něj spousta problémů a hlavně mediálních prohlášení. Ťok poznamenal, že příprava tendru na nového provozovatele mýtného trvá čtyři až pět let, toho si prý museli být jeho předchůdci vědomi, a přesto nekonali.

Trestní oznámení ve hře

Zároveň zopakoval, že ministerstvo dopravy podá trestní oznámení v souvislosti s dodatky, které jsou pro stát nevýhodné. To by se podle Ťoka nemělo vztahovat k některému z předchozích ministrů nebo jiné konkrétní osobě, ale bude podáno na neznámého pachatele. Konkrétního viníka totiž ministerstvo nezná a je prací policie, aby jej odhalila, dodal ministr.

Předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura v úvodu svého vystoupení řekl, že kdo očekává ostrou politickou debatu nebo výzvy premiérovi, aby vyměnil ministra, bude zklamán. Zdůraznil, že je i zájmem opozice, aby se mýtné vybíralo i po 1. lednu 2017.

Poslední plán ministra dopravy a vlády podle Stanjury říká, že letos někdy koncem roku spustí velký tendr. „To znamená po třech letech vlády budeme ve stejné situaci, jako když Sobotkova vláda nastupovala,“ uvedl Stanjura na tiskové konferenci před tím, než se poslanci sešli. Pro opozici by podle něj bylo výhodné, aby nic nedělala, a příští rok v lednu poukazovala na to, že je s mýtem problém. Protože je prý konstruktivní, nabídne vládě pomoc, nemá zájem na tom, aby se mýtný systém zhroutil.

Poslanecká sněmovna by podle Stanjury měla vytvořit pracovní skupinu, do níž by přizvala nezávislé experty. K řešení bude nutné změnit podle Stanjury některé zákony. Řídící výbor při ministerstvu dopravy podle Stanjury nefunguje, neřídí vůbec nic.

Příliš hodný na krizového manažera, zhodnotil Ťoka Laudát

Předseda klubu TOP 09 a Starostů František Laudát řekl, že pokud projekt hledání nového provozovatele skončí krachem, pak bude situace zralá na to, aby vláda skončila. Ministr Ťok je podle jeho slov příliš hodný na to, aby byl krizovým manažerem, protože na řešení tohoto problému jsou třeba hodně ostré lokty.

Ministerstvo dopravy předpokládá, že zadá další provoz mýtného bez soutěže stávajícímu provozovateli, společnosti Kapsch na dobu nezbytně dlouhou pro přípravu nového tendru. Nejčastěji se tak uvádí, že současná smlouva by mohla být prodloužena o dva až tři roky. Podle Stanjury nebo předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska nemusí být ale tento krok v souladu s zákonem, protože vláda se do časového skluzu při přípravě veřejné soutěže na provoz mýta dostala vlastní vinou. Tímto problémem se ministerstvo zabývá, nepředpokládá ale, že by prodloužení dohody s Kapschem odporovalo zákonu o veřejných zakázkách. Poslední slovo ale bude mít Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, dodal Ťok.