Ťok zpochybňuje autoritu Nejvyššího správního soudu, tvrdí ÚOHS
ÚOHS zdůvodnil zrušení soutěže tím, že ministerstvo v tendru použilo při prokazování kvalifikace údajně příliš obecný pojem „vzdělání technického směru“, který musely firmy splnit. „Tento termín je v řadě oblastí i v některých zákonech dostatečně srozumitelný a běžně používaný. Pro oblast veřejných zakázek však bylo Nejvyšším správním soudem v září loňského roku jednoznačně judikováno, že uvedený pojem je příliš obecný a připouští různé výklady,“ uvedl ÚOHS v dnešním prohlášení.
Brzda soutěže
Ťok ve středu po oznámení o zrušení tendru uvedl, že podle něj poslední výroky antimonopolního úřadu hospodářskou soutěž nechrání, ale naopak brzdí nebo zamezují.
„Já bych se chtěl zeptat a v tomto případě přímo pana předsedy (ÚOHS Petra Rafaje), který vystudoval Báňskou technickou univerzitu v Ostravě, jestli nerozumí výrazu vzdělání technického směru,“ řekl Ťok. Zároveň dodal, že nechce zpochybňovat vážnost úřadu nebo jeho právní postavení. Ministerstvo oznámilo, že se proti rozhodnutí odvolá.
Rozdílné rozhodování
ÚOHS dnes také reagoval na kritiku ministerstva, že v případě rozhodoval rozdílně, když nejdříve zamítl návrh společnosti ICZ na vydání předběžného opatření, které ale později vydal.
„Úřad chtěl co nejméně blokovat postup zadavatele, a proto předběžné opatření nejprve nevydal. Když však zadávací řízení dospělo do fáze, kdy by zadavatel mohl podpisem smlouvy správní řízení o návrhu zmařit a kdy již úřad věděl o chybě v zadávací dokumentaci, bylo nutné předběžné opatření vydat,“ uvedl ÚOHS.
Centrální registr vozidel vyřizuje žádosti spojené s přihlašováním a odhlašováním automobilů. Dosavadní provozovatel ICZ nahradil dřívějšího provozovatele, firmu ATS Telcom. Ta systém spravovala od léta 2012, kdy registr přešel pod ministerstvo dopravy. Komplikovaný přechod z jednoho úřadu na druhý způsobil dlouhé fronty žadatelů o změny v registru na přepážkách.