Historicky nejnižší částku ze všech parlamentních uskupení se chystá před podzimním soubojem o obecní zastupitelstva a třetinu křesel v Senátu utratit strana Karla Schwarzenberga. Zatímco před minulými komunálními volbami v roce 2010 investovala do propagace 32 milionů korun, z čehož čtyři miliony dodala pražská organizace TOP 09 a jeden milion získal tehdejší lídr v hlavním městě Zdeněk Tůma od sponzorů, letos počítá pro celou republiku „pouze“ s pěti miliony. Ty vynaloží přímo centrála partaje.
„Na české i evropské poměry je to ne zcela tradiční krok. Obvykle totiž tyto kampaně zůstávají v režii místních organizací. Přesto je zřejmé, že základ investice do kampaně bude záležet na aktivitě volebních štábů jednotlivých kandidátek. V každé kampani se snažíme o to, aby investice byly maximálně účelné. A rozpočtovou odpovědnost přeci máme i v programu a nemůžeme se v kampaních chovat jinak,“ uvedl pro E15.cz volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček.
Úspory byly patrné i před květnovými volbami do Evropského parlamentu, kde se strana probojovala na druhé místo. Stejně jako ANO a ČSSD získala čtyři mandáty, ovšem za výrazně nižších nákladů. TOP 09 přišla kampaň na 10,5 milionu, hnutí Andreje Babiše na 18,5 milionu a sociální demokracie dokonce na 25 milionů.
Bilboardy pouze v Plzeňském kraji
Podle Poláčka se nejvíce ušetřilo na billboardech, které byly pouze v Plzeňském kraji. Šlo o to vysvětlit jeho obyvatelům, že Jiří Pospíšil už není členem ODS. Právě na Plzeňsku Pospíšil vyhrál minulé krajské volby.
„I letos jsme se spoléhali, že nám s vizibilitou ve venkovním prostoru pomohou zejména naši příznivci a podporovatelé. Tím motivem nebyly jenom úspory, ale i snaha více využít přesnějších a cílenějších kanálů. Věděli jsme také, že k volbám půjdou z větší části lidé, kteří se aktivně o tuto problematiku zajímají. Z toho důvodu jsme část peněz, které jsme ušetřili, přesunuli i do tištěné inzerce v novinách.
Prioritou však nadále zůstal online prostor, tedy internet, se zaměřením na sociální sítě a nepostradatelná investice do podporovatelského segmentu kampaně. Prostě jsme si pro letošní rok „plakátovací války,“ odpustili,“ dodal Poláček.