Volební kampaně: od špendlíku po Hvězdné války

Sčítání volebních lístků

Sčítání volebních lístků Zdroj: ctk

Říjnové komunální a senátní volby jsou už čtvrtými volbami za posledních dvanáct měsíců. Únavu tak pociťují nejen voliči, ale i tvůrci kampaní. Lze tak alespoň soudit podle stále slabších nápadů a věčných klišé.

Kandidátka ANO na pražskou primátorku Adriana Krnáčová třeba slibuje, že povede kampaň symbolizující Hvězdné války a boj jediů proti straně temnoty v čele s Darthem Vaderem, neboť má psa jménem Joda. TOP 09 se dál drží svého symbolu Karla Schwarzenberga, jehož přítomnost na reklamních materiálech se ale velice scvrkne – do podoby špendlíků s nápisem „Tady volí Karla“. A lídr brněnských zelených Martin Ander se na billboardy nafotil v tramvaji, v níž se před čtyřmi lety proháněl Schwarzenberg s tehdejším lídrem pro Prahu Zdeňkem Tůmou. Bude to stačit?

„Politici si stále neuvědomují, že vnímání jejich stran, programů a afér působí na voliče dlouhodobě jako permanentní politická kampaň. Občané vnímají souvislosti, a ne pouze tvrdou mediální kampaň před volbami,“ míní například prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. „Pro kreativitu mnoho prostoru není. Tento prostor bude opět nahrazen agresivitou, především v PR. Otázkou bude, kde je její hranice,“ dodává.

Na prezentaci toho, co strana považuje za úspěch, vsadila sociální demokracie. Jejím hlavním sloganem je sdělení: Měníme zemi k lepšímu. „Konečný návrh podoby billboardů obstál nejen proto, že je atraktivně graficky ztvárněn, ale také díky obsahu. Zohledňuje totiž všechny zásadní programové úspěchy, kterých se sociální demokracii na půdě vlády už podařilo dosáhnout,“ uvedla Veronika Prausová ze sekce PR a marketingu ČSSD. Strana na kampaně vyčlenila 60 milionů korun, o deset více než před čtyřmi lety.

Top 10 politických zadavatelů reklamyTop 10 politických zadavatelů reklamy|E15, Profimedia.cz

ANO miliardáře a ministra financí Andreje Babiše představí hlavní hesla a vizuály kampaně za zhruba 24 milionů korun na začátku září. „Opět hodně využijeme osobnost pana předsedy Babiše, ale v některých případech i dalších ministrů a poslanců,“ uvedl Jaromír Hasoň z oddělení komunikace hnutí.

Svého tradičního sloganu S lidmi pro lidi se budou ve většině případů i letos držet komunisté. Na kampaň strana letos vyčlenila deset milionů, o tři méně než v roce 2010.

ODS zatím výdaje na předvolební kampaň spočítány nemá. Grafickou i textovou podobu kampaně představí 5. září. „Oficiální vizuály mají všichni kandidáti již k dispozici. Pro jejich potřeby jsme zároveň vytvořili tzv. LayAutomat, tedy jednoduchou aplikaci, která umožňuje snadno a rychle vytvářet individuální grafické materiály pro kampaň,“ uvedla mluvčí strany Jana Havelková.

Kampaň očima odborníkůKampaň očima odborníků|E15

Kampaň očima odborníkůKampaň očima odborníků|E15

Mapový špendlík s vyobrazením Karla Schwarzenberga má podle TOP 09 podtrhnout lokální důležitost volby. „Budeme spoléhat na osvědčené: připravujeme silnou kontaktní kampaň, plánujeme mít velkou oporu v sociálních sítích a spoléháme na propojení s širokou základnou podporovatelů. Hlavně osobní kontakty jsou podle nás ale před těmito volbami nejdůležitější,“ míní mluvčí strany, která na kampaň dá 11 milionů, Martina Týblová.

Úspěch ze sněmovních voleb bude chtít zopakovat Hnutí Úsvit. Kampaň bude i proto stát osm milionů, o dva a půl milionu více než u voleb minulých. „Základním sloganem hnutí je: Chceme přímou volbu a odvolatelnost starostů a hmotnou a trestní odpovědnost politiků. Hlavním rozdílem proti předchozím kampaním je fakt, že hnutí reaguje na konkrétní problémy ve více než sto místech, kde postavilo kandidátky,“ uvedl mluvčí hnutí Jan Zilvar.

Regiony přispívají na volby čím dál více
S přibývajícím počtem voleb i nových ucházejících se o přízeň voličů stoupá požadavek na finanční příspěvky od samotných kandidátů a jejich regionů. Například pro bývalou parlamentní Stranu zelených se takzvaný fundraising, neboli příspěvky individuálních dárců, stal při nadcházejících komunálních a senátních volbách jedním ze základních kamenů kampaní.
Zelení si tuto cestu vyzkoušeli při loňských celostátních volbách do sněmovny a nyní tak činí na úrovni regionů.
„Například Opava již nyní, před horkou fází volební kampaně, nasbírala téměř 300 tisíc korun od svých dárců, podporovatelů a voličů,“ uvedl mluvčí zelených Jan Žáček.
Další finanční přínos představují stovky dobrovolníků, kteří se průběžně zapojují a pomáhají s vyvěšením předvolebních bannerů na svých balkonech či domech, s roznosem letáků nebo oslovováním voličů na ulicích u stánků. „Odhadem může jít v přepočtu opět o řády milionů korun dobrovolnické práce, které podporovatelé zeleným věnují,“ dodal.
Role regionů při financování letos stoupla i v TOP 09, která na komunální volby letos vyhradila pět milionů korun, zatímco před čtyřmi lety to bylo ještě o tři miliony více. „Ani letos, ani v případě roku 2010 v těchto rozpočtech nejsou zahrnuty náklady jednotlivých místních organizací a regionálních organizací. Zejména letos budou pro tuto kampaň dominantní,“ uvedla mluvčí strany Martina Týblová.
Podpora z regionů bude také hlavní částí rozpočtu na volby u Strany svobodných občanů. Na rozdíl od předchozích voleb v těchto komunálních volbách je centrální rozpočet malý a činí asi půl milionu korun. Naopak krajská sdružení mají podle předem schválených pravidel své vlastní rozpočty, které použijí dle vlastního uvážení.
„Celkový rozpočet tak může být podobný jako při volbách do europarlamentu, tedy pět až šest milionů korun. Naše kampaň je ale také založena na práci dobrovolníků a na drobných darech členů a příznivců,“ uvedl volební manažer Petr Pořízek.