Značka „Made in Czech“ moc neláká, tvrdí průzkum

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Tomas Novak, Euro

Visačka „Made in Czech Republic“ ve světě příliš obdivu nenadělá. Alespoň se na tom shodují výsledky průzkumu atraktivity národních značek podle německé agentury GFK. Z padesátky vybraných zemí světa zaujalo Česko osmadvacátou pozici, a umístilo se tak podstatně níže než sousední Polsko nebo recesí sužované Řecko.

Oproti minulosti si Česko podle takzvaného Anholt-GfK indexu nicméně polepšilo. Ještě loni totiž země v žebříčku uzavírala výčet středoevropských zemí někdejšího východního bloku. Vedle ekonomiky dané země včetně zájmu zahraničních investorů bere index v úvahu i faktory jako politickou stabilitu, či úroveň kulturních aktivit v zemi.

Před Českem se octlo i Rusko, které v padesátce zemí poskočilo před Čínu, Argentinu, či Singapur na dvaadvacátou příčku. Moskva se tak ještě s ukrajinským Kyjevem staly na letošní soupisce skokany roku. „Určité uvolnění konfliktu mezi Ruskem a Ukrajinou zlepšilo pozici nejen obou těchto zemí, ale i okolních zemí z regionu střední a východní Evropy,“ uvádí spoluautor analýzy Vadim Volos z GFK.

Jedničkou na seznamu prestižních národních brandů jsou Spojené státy, které loni skončily až za Německem. „Je to odrazem slábnoucích ekonomiky eurozóny, stejně jako postoje Berlína v otázce imigrace,“ dodává studie. Evropský bronz patří podle agenturního žebříčku Británii, do první pětky se vešla ještě Francie a Kanada, reputační žebříček naopak na posledních třech místech uzavírají Ukrajina, Keňa a Katar.