Agentura Expedia koupí ubytovací web HomeAway, střetne se s Airbnb

Letadlo v barvách společnost Expedia

Letadlo v barvách společnost Expedia Zdroj: CC BY SA 2.0: Alec Wilson via Flickr

Internetová cestovní agentura Expedia koupí za 3,9 miliardy dolarů (97 miliard korun) americký servis pro zprostředkování prázdninových pronájmů HomeAway. Transakci již schválila vedení obou firem, sdělila Expedia ve středu večer. Společnost si díky akvizici rozšíří záběr na trh pronájmů ubytování a podle analytiků míří ke střetu se službou Airbnb, která dominuje trhu sdílení bytů a domů ke krátkodobým pobytům.

HomeAway má ve své nabídce přes milion nemovitostí ve 190 zemích a značnou částí se na ní podílejí lokality u pláží a v lyžařských střediscích. Pro Expedii, která je podle počtu rezervací největší internetovou cestovní kanceláří světa, to je dosud největší akvizice. Je to pro ni také vyvrcholení série nákupů od loňského roku, v níž firma koupila servisy Orbitz Worldwide a Travelocity.

Hodnotu trhu alternativního ubytování mimo hotely a penziony Expedia odhaduje na zhruba 100 miliard dolarů ročně. Firma nyní zprostředkovává hlavně hotelové pokoje a firmě Airbnb zatím nekonkuruje. Vzájemná konkurence obou firem se ale může do roku 2018 výrazně vyostřit, řekli analytici agentuře Reuters. Airbnb by měla podle odhadů zvýšit v tomto roce počet zprostředkovaných přenocování na 80 milionů. Expedia loni zajistila rezervace na zhruba 150 milionů přenocování.