Apple koupil společnost sledující Twitter, zřejmě chce lépe prodávat reklamu

Šéf firmy Tim Cook Apple na prezentaci nových iPhonů (archivní foto)

Šéf firmy Tim Cook Apple na prezentaci nových iPhonů (archivní foto) Zdroj: CTK/AP

Apple koupil mladou analytickou společnost Topsy Labs, která se zaměřuje na analýzu uživatelů Twitteru. Přední světový výrobce elektroniky chce pravděpodobně sledovat chování uživatelů populární sociální sítě, aby mohl lépe cílit reklamu.

Apple transakci potvrdil, cenu však neuvedl. Deník Wall Street Journal s odvoláním na nejmenované zdroje uvedl, že technologický gigant za mladou společnost ze San Franciska zaplatil 200 milionů dolarů (zhruba čtyři miliardy korun).

Firma Topsy Labs je pro Apple zajímavá, protože jako jedna z mála má přístup k takzvanému „Firehose“ Twitteru, tedy kompletnímu streamu všech publikovaných tweetů. Tyto tweety následně analyzuje a dokáže určit aktuální trendy nebo o čem mluví osoby, které mají na sociální síti největší vliv. Podle agentury AP Topsy Labs sestavila rejstřík všech zpráv, které kdy byly na Twitteru zveřejněny.

Důvod? Lepší prodej reklamy

Kalifornský výrobce chytrých telefonů iPhone a tabletů iPad dlouhodobě hledá způsoby, jak zvyšovat příjmy z reklamy ve svých mobilních zařízeních. Jak poznamenala agentura AP, lepší přehled o tom, co je na Twitteru zrovna v kurzu, by mu mohl právě v oblasti reklamy pomoct.

Možné propojení s reklamou uvádí také Wall Street Journal. List navíc uvažuje o spojení Topsy Labs s hudební streamovací službou iTunes Radio. Díky datům z Topsy by posluchači mohli například získávat informace o písních nebo interpretech, o kterých se na Twitteru aktuálně nejvíc píše.

Samotný Apple ale už tradičně neuvedl, co přesně s novou službou zamýšlí. „Apple kupuje čas od času malé technologické společnosti, naše plány ovšem nesdělujeme,“ zaznělo v oficiálním prohlášení.

Vývoj akcií Applu za letošní rokVývoj akcií Applu za letošní rok | Yahoo FinanceVývoj akcií Applu za letošní rok (zdroj: Yahoo Finance)

Technologickému gigantu se v poslední době daří na burze. Akcie společnosti nedávno dosáhly svého letošního maxima. Od nejnižší hodnoty 385 dolarů letos v dubnu akcie posílila o 40 procent až k hranici 550 dolarů.

Cenný Firehose
Firehose je feed všech tweetů ze všech odemčených profilů na Twitteru, které byly zaslány jak webových stránek, tak z mobilních aplikací (takzvané „direct messages“ však monitorované nejsou). Podle analytiků se právě ve „službě“ Firehose skrývá velký potenciál populární sociální sítě, která nedávno vstoupila na burzu. Twitter díky poskytování tweetů jiným firmám vydělal v prvním pololetí 2013 celkem 32 milionů dolarů, o 53 procent více než v předešlém roce.
Možnosti využití Firehose coby zdroje sociálních dat odhalili například organizátoři tureckého turné Justina Biebera, kteří se při volbě jednotlivých zastávek zpěváka v zemi rozhodovali i podle toho, ve kterých městech o něm lidé na Twitteru nejvíce mluvili, napsal magazín Time.