Loni fungovalo v Česku kolem 37200 internetových obchodů, o rok dříve o 200 méně. V roce 2012 se počet e-shopů meziročně zvýšil o devět tisíc na 34 tisíc.
„Dá se říci, že boom už je pravděpodobně za námi. Dá se tak očekávat stagnace, každopádně e-shopy už nevznikají doslova jako houby po dešti, protože situace na trhu se mění a konkurence je velká,“ uvedl produktový manažer služby Kup Najisto Martin Šuba.
Založit e-shop může de facto každý, kdo si pořídí či pronajme potřebnou platformu. Často pak lidé za pár dní či týdnů zjistí, že to kvůli tvrdé konkurenci není jednoduché a firmy zaniknou dříve, než se naplno rozjedou.
Mezi e-shopy vede elektronika a oblečení
Nejvíce se elektronické obchody zaměřují na počítače, notebooky, hardware, oblečení a boty, mobilní telefony s příslušenstvím a bílé zboží. Dobírka jako způsob platby za zboží, pomalu končí. Nahradily ji přímé platby kartou, případně bankovní převody. V poslední době se do Česka dostala i platba na fakturu, která je v zahraničí nejrozšířenější formou.
Podle APEK letos tržby českých internetových obchodů za zboží stoupnou o 15 procent na 77 miliard korun. Výrazný růst čeká on-line prodej potravin. Češi také objednají přes internet služby za 26 miliard korun, meziročně o téměř čtvrtinu víc.