Astronomové zachytili 84 milionů hvězd na jediné fotografii

Zmenšená verze obří fotografie zachycující 84 milionů hvězd.

Zmenšená verze obří fotografie zachycující 84 milionů hvězd. Zdroj: AFP PHOTO / ESO / VVV Consortium / Ignacio Toledo

Mezinárodní tým astronomů vytvořil katalog s více než 84 miliony hvězd, které se nacházejí v centrální části Mléčné dráhy. Vědci k jeho tvorbě využili obří fotografii o velikosti devíti gigapixelů z infračerveného teleskopu agentury ESO.

Monstrózní datový soubor zobrazí desetinásobek hvězd, než jeho předchůdci. Obraz zabírá 108 200 pixelů na šířku a 81 500 pixelů na výšku (pro srovnání profesionální zrcadlovky dnes fotí obrázky o velikosti 6048 x 4032 pixelů). Obrázek je tak velký, že pokud byste jej vytiskli v rozlišení typické knihy nebo rodinné fotografie z fotolabu, byl by 9 metrů dlouhý a 7 metrů vysoký. Obrázek zároveň patří k největším astronomickým snímkům, které kdy byly vyrobeny.

„Tím, že podrobně zkoumáme nesčetné množství hvězd kolem středu Mléčné dráhy, se můžeme dozvědět mnohem více o vzniku a vývoji nejen naší galaxie, ale také spirálních galaxií obecně,“ vysvětluje vedoucí autor studie Roberto Saito.

Experti zakreslili jas i barvu každé hvězdy do barevného diagramu, který bude sloužit jako velmi cenný nástroj pro studium různých fyzikálních vlastností hvězd. Díky nim například odhadují jejich teplotu a stáří.

„Každá hvězda zaujímá během svého života určitou oblast v tomto schématu. Jaké místo to je, záleží na tom, jak světlá nebo jak horká hvězda je. Vzhledem k tomu, že nám nová data dávají přehled o všech hvězdách v jednom kroku, můžeme nyní udělat soupis všech hvězd v této části Mléčné dráhy,“ vysvětluje Dante Minniti.

Jak vytvořit gigapixelové panoráma? Snadno a zadarmo

Prvním zajímavým výsledkem plynoucím z nových dat je, že se naší galaxii nachází velké množství slabých červených trpaslíků. „Na průzkumu je důležité to, že je to jeden z veřejných průzkumů. To znamená, že všechny údaje budou dostupné veřejně prostřednictvím datového archívu ESO, takže očekáváme, že přibudou další zajímavé výsledky,“ uzavřel Roberto Saito.