Audi A1 Quattro se stalo realitou. Vznikne jen 333 vozů

Automobilka Audi má se svojí kompaktní modelovou řadou A1 velké plány, nicméně zatím to stále vypadá, že svými prodeji zatím zůstává za očekáváními výrobce z Ingolstadtu. Zatím poslední novinkou v řadě A1 je teprve měsíc staré pětidveřové provedení Audi A1 Sportback, nicméně již zřejmě nejsme ani od chvíle premiéry hybridní verze Audi A1 e-tron.
Nyní je zde ale špičková verze s pohonem Quattro, o němž se donedávna mělo zato, že se v modelu Audi A1 vůbec neobjeví. Ale stalo se. Audi A1 Quattro je zde, a sice v sérii omezené na pouhých 333 vozů. Opatřeny budou výhradně bílou metalízou Glacier kombinovanou s černou střechou.
Zvenčí si na novince všimneme agresivněji pojaté přídě s doširoka roztaženými otvory pro přívod vzduchu k chladičům a jednodílnou maskou chladiče s leskle černým povrchem rámu i žebrování. Typické vlnky v hlavních světlometech jsou rudé, na masce chladiče, výklopné zádi a hranách střechy najdeme znaky Quattro.
Podélníky střechy přecházejí v rozměrný spoiler nad zadním oknem, zadní svítilny z LED jsou zatmaveny a pod upraveným nárazníkem s difuzorem ústí dvě samostatné koncovky výfuku s průměrem 100 mm. S délkou 3 987 mm je A1 Quattro nepatrně delší než výchozí třídveřový hatchback.
Interiér se vyznačuje čalouněním špičkovou kůží Silk Nappa s kontrastním stehováním červenou nití a párem sportovních sedadel s vestavěnými hlavovými opěrkami a možností všestranného seřízení. Přístrojový štít dostal bílé rafičky, červený podklad otáčkoměru a emblém Quattro.
O pohon se již nestará „nadopovaná“ čtrnáctistovka TFSI, ale čtyřválcový dvoulitr TFSI, který je opatřen proměnným časováním sacích ventilů a dvojicí vyvažovacích hřídelů. Dosahuje nejvyššího výkonu 256 koní (188 kW) při 6 000 ot./min. a točivého momentu 350 Nm, který je k dispozici v rozmezí od 2 500 do 4 500 ot./min.
Tato síla se od motoru 2,0 TFSI přenáší přes šestistupňovou převodovku s manuálním řazením (!) na kola obou náprav soustavou Quattro. Jejím srdcem je elektronicky řízená, hydraulická vícelamelová spojka pracující v olejové lázni. Za běžných podmínek se točivý moment přenáší pouze na přední kola a teprve při prokluzu některého z nich se připojuje zadní pohon.
Funkci svorných diferenciálů opět supluje elektronická soustava EDL brzdící protáčející se kolo. Audi A1 Quattro má z klidu na 100 km/h zrychlit za 5,7 s a dosáhnout rychlosti 245 km/h, to vše při průměrné spotřebě 8,5 l/100 km. Prodeje této novinky mají být zahájeny ve druhé půli příštího roku.