Audi A1 Quattro se stalo realitou. Vznikne jen 333 vozů

Audi A1 Quattro

Audi A1 Quattro Zdroj: Autorevue.cz

Značka Audi představila špičkové provedení svého základního modelu A1. Má výkon 256 koní a pohon všech kol.

Automobilka Audi má se svojí kompaktní modelovou řadou A1 velké plány, nicméně zatím to stále vypadá, že svými prodeji zatím zůstává za očekáváními výrobce z Ingolstadtu. Zatím poslední novinkou v řadě A1 je teprve měsíc staré pětidveřové provedení Audi A1 Sportback, nicméně již zřejmě nejsme ani od chvíle premiéry hybridní verze Audi A1 e-tron.

Nyní je zde ale špičková verze s pohonem Quattro, o němž se donedávna mělo zato, že se v modelu Audi A1 vůbec neobjeví. Ale stalo se. Audi A1 Quattro je zde, a sice v sérii omezené na pouhých 333 vozů. Opatřeny budou výhradně bílou metalízou Glacier kombinovanou s černou střechou.

Audi A1 QuattroAudi A1 Quattro|Autorevue.cz

Zvenčí si na novince všimneme agresivněji pojaté přídě s doširoka roztaženými otvory pro přívod vzduchu k chladičům a jednodílnou maskou chladiče s leskle černým povrchem rámu i žebrování. Typické vlnky v hlavních světlometech jsou rudé, na masce chladiče, výklopné zádi a hranách střechy najdeme znaky Quattro.

Podélníky střechy přecházejí v rozměrný spoiler nad zadním oknem, zadní svítilny z LED jsou zatmaveny a pod upraveným nárazníkem s difuzorem ústí dvě samostatné koncovky výfuku s průměrem 100 mm. S délkou 3 987 mm je A1 Quattro nepatrně delší než výchozí třídveřový hatchback.

Audi A1 QuattroAudi A1 Quattro|Autorevue.cz

Interiér se vyznačuje čalouněním špičkovou kůží Silk Nappa s kontrastním stehováním červenou nití a párem sportovních sedadel s vestavěnými hlavovými opěrkami a možností všestranného seřízení. Přístrojový štít dostal bílé rafičky, červený podklad otáčkoměru a emblém Quattro.

O pohon se již nestará „nadopovaná“ čtrnáctistovka TFSI, ale čtyřválcový dvoulitr TFSI, který je opatřen proměnným časováním sacích ventilů a dvojicí vyvažovacích hřídelů. Dosahuje nejvyššího výkonu 256 koní (188 kW) při 6 000 ot./min. a točivého momentu 350 Nm, který je k dispozici v rozmezí od 2 500 do 4 500 ot./min.

Audi A1 QuattroAudi A1 Quattro|Autorevue.cz

Tato síla se od motoru 2,0 TFSI přenáší přes šestistupňovou převodovku s manuálním řazením (!) na kola obou náprav soustavou Quattro. Jejím srdcem je elektronicky řízená, hydraulická vícelamelová spojka pracující v olejové lázni. Za běžných podmínek se točivý moment přenáší pouze na přední kola a teprve při prokluzu některého z nich se připojuje zadní pohon.

Funkci svorných diferenciálů opět supluje elektronická soustava EDL brzdící protáčející se kolo. Audi A1 Quattro má z klidu na 100 km/h zrychlit za 5,7 s a dosáhnout rychlosti 245 km/h, to vše při průměrné spotřebě 8,5 l/100 km. Prodeje této novinky mají být zahájeny ve druhé půli příštího roku.

Autorevue.cz