Agentura AP informovala, že barmská vláda podepsala tento týden dohodu s britským farmářem a podnikatelem Davidem J. Cundallem, který je velkým obdivovatelem starých strojů, a jeho místní partnerskou firmou. Cundall letos oznámil, že v Barmě lokalizoval dvacítku zmíněných letadel, která proslula především v bitvě o Británii za druhé světové války ve službách královského letectva.
nes vysloužilý barmský profesor geologie Sou Thein, který od roku 1999 pomáhá při hledání těchto strojů, vyjádřil přesvědčení, že na různých místech někdejší britské kolonie Barmy bylo uloženo kolem 140 stíhacích letounů Spitfire.
Podle Sou Theina Britové dopravili spitfiry z továrny v Castle Bromwichi nedaleko Birminghamu do Barmy na sklonku války, aby mohly být případně použity proti Japonsku, což se ovšem vzhledem k japonské kapitulaci v roce 1945 nestalo. Uložení strojů pod zem mělo podle všeho zabránit tomu, aby padly do rukou nepřátel.
Letadla by měla být v dobrém stavu
Zakopáním letadel, údajně přímo v přepravních bednách, byla pověřena americká armáda, uvedl Sou. Cundall prý vyzpovídal nejméně tisíc válečných veteránů, převážně ze Spojených států, aby získal informace o osudu letounů Spitfire Mk. XIV, které byly poháněny motorem Rolls-Royce Griffon. Jednomístné bojové letouny jsou 9,14 metru dlouhé s rozpětím křídel 11,3 metru.
Stíhačky byly údajně uloženy do země chráněné proti rozkladu a jejich dobrý stav Cundallovi potvrdila sonda, kterou byla do bedny s letounem na jednom z utajovaných míst spuštěna kamera.
Stíhačka Supermarine Spitfire Mk. XIV s motorem Rolls Royce Griffon v letu | Supermarine Spitfire Mk. XIV v letu
Pátrání po stíhačkách bylo zahájeno v roce 2009 s využitím magnetometrů a georadaru, ale čelilo řadě obtíží. Nová dohoda počítá s odhalením 60 letadel v první fázi: 36 z nich v Mingaladonu, který se nachází poblíž stávající letecké základny a mezinárodního letiště v největším barmském městě Rangúnu, 18 v Myistině v Kačjinském státě na severu země a šesti v Meittchile v centrální Barmě. Zbytek strojů má být vyzdvižen v druhé fázi realizace projektu. Celá operace prý potrvá dva roky.
Británie vyrobila přes 20 tisíc stíhaček Spitfire, po skončení války ale podle Cundalla ztratily veškerou hodnotu. „V roce 1945 jich byla hromada. Začínaly se prosazovat tryskáče. O spitfiry neměl nikdo zájem. Mnohé z nich byly jednoduše shozeny z letadlových lodí do moře,“ uvedl Cundall. V současnosti jsou ovšem funkční stroje Spitfire vzácné, zbývají jich již jen desítky, a u sběratelů se těší velké popularitě.