Baťovské čtvrti: kličkují řidiči i chodci

Lidé v baťovských čtvrtích žádají ochranu před bezohlednými řidiči.

Velké problémy s auty mají lidé, žijící ve čtvrtích z takzvaných Baťových domků. Úzké uličky z první republiky nejsou na současný rušný provoz přizpůsobené. Ve většině ulic na Lesní čtvrti, Letné, Zálešné, Dílech nebo Podvesné navíc chybějí chodníky.

„Když jde člověk s kočárkem nebo malým dítětem, musí neustále zastavovat a uhýbat autům. Hlavně mladí tu někdy jezdí jako blázni,“ říká Sabina Korčeková z Letné. Podle ní by pomohly retardéry a omezení rychlosti, podobně jako je to například v Bartošově čtvrti.

Někde se jezdí třicítkou, jinde to ale nepůjde

„Doprava v baťovské zástavbě je problematické téma. Tamní silnice vůbec nebyly stavěny na současný provoz. Úplně chybějí parkovací místa nebo chodníky. Na úzkou ulici se musí vejít zaparkovaná i projíždějící auta a ještě k tomu chodci,“ uznává náměstek primátorky Miroslav Šenkýř.

Zóny zklidňující dopravu a omezující rychlost jsou podle něj dobrým řešením, ale nejdou zřídit ve všech obytných čtvrtích. „Například na celé Zálešné nebo Podvesné je to nereálné. Všechny ulice tam navazují na páteřní silnici, na níž by takové omezení nebylo vhodné. Trochu jiné je to na Letné, tam by tato zóna byla uskutečnitelná lépe,“ říká náměstek primátorky.

O zřízení dalších zón s omezenou rychlostí na radnici uvažují. „Je to trend, který se hodně osvědčil hlavně v zahraničí. I ve Zlíně takových míst postupně přibývá. Vyhodnocujeme situaci a podněty od lidí,“ říká náměstek primátorky Miroslav Šenkýř.

Prvním zlínským sídlištěm, kde magistrát „zónu 30“ zavedl, byla před pěti lety Bartošova čtvrť. Tehdy se ozvalo hodně kritických hlasů ze strany řidičů. Ale zvykli si.

„Funguje to, doprava se hodně zklidnila. To je dobré i vzhledem k tomu, že je tady mnoho dětí – škola, koupaliště, hodně hřišť a sportovišť. Řidiči si na to brzy zvykli, ale horší je to s cyklisty, kteří často nedávají přednost. Problémy nemívám ani s parkováním,“ říká Robert Kocur z Bartošovy čtvrti.