Brno by se dle konceptu územního plánu mělo rozvíjet víc na jih
Dokument počítá s tím, že bytových ploch by mělo jen minimálně přibývat na severu a severozápadě Brna, kde se v minulosti intenzivně stavělo. Sever města je kvůli přírodě v okolí pro bydlení zvlášť oblíbený. Podle odborníků by město nyní mělo využít své vnitřní rezervy, ať už to jsou zahrádky nebo bývalé tovární a vojenské areály. Na okrajích města by neměla vznikat rozsáhlá sídliště, ale spíš rodinná zástavba. Nejvýraznější rozvoj navrhuje první varianta konceptu. Počítá s velkým rozšířením průmyslových areálů na polích mezi městskými částmi Tuřany a Chrlice na jihu města. Protiváhou má být pro lidi, kteří tam bydlí, zamýšlená velká rekreační oblast jižní jezera. Domy a byty by se podle první varianty návrhu měly stavět hlavně v Líšni a dnešní zahrádkářské kolonii Juranka.
Druhá varianta navrhuje na jihu a východě města umírněnější rozvoj, ale také menší rekreační oblast kolem jižních jezer. Naopak plánuje velký rozvoj mezi Medlánkami a Ivanovicemi a také v okolí Bosonoh. Třetí varianta se liší nejvíc tím, že nepočítá s vedením rychlostní silnice R43. Měla by Brno obejít ze západní strany a za jeho hranicí se napojit na dálnici D1. R43 má být hlavním tahem z Brna na sever, kde dnes čtyřproudá silnice chybí. Hromadnou dopravu navrhuje územní plán i v příštích desetiletích stavět hlavně na tramvajích. Trať by se měla prodlužovat na Kamechy, Lesnou, k bohunickému kampusu, do Bosonoh, Řečkovic a Přízřenic a Dolních Heršpic, které se nedávno zamýšlely od města odtrhnout. Připomínky a námitky k variantám územního plánu mohou lidé podávat do 10. března. Úředníci je pak vyhodnotí. Výsledek poté projednají zastupitelé, kteří rozhodnou, jaká varianta se bude rozvíjet. Architekti a urbanisté poté budou pracovat už jen na ní.