Čarodějnice: horor pro 21. století

Čarodějnice

Čarodějnice Zdroj: cinemart

Po loňském uvedení na mnoha festivalech včetně karlovarského se do českých kin dostává děsivý snímek Čarodějnice. Žánr hororu jím dostává překvapivě nový impulz.

Brooklynský režisér Robert Eggers se postaral o debut jak hrom. Jeho prvním celovečerním snímkem je Čarodějnice, brilantní mix rodinného psychodramatu a hororu. To potvrdilo loňské uvedení na řadě festivalů a také recenze z celého světa, které pasují snímek na jeden z nejlepších hororů posledních desetiletí. A žádný ze superlativů, které zaznívají, nepřehání.

Eggers svůj snímek rozehrává během počátků osidlování Ameriky. Bohabojní osadníci žili v permanentním strachu z přírody, indiánů a sebe samých a jedinou útěchou jim byl Bůh. Spíše Bůh starozákonní, tedy Bůh trestající, nemilosrdný, nesmlouvavý. Bůh, k němuž je třeba mít nezdravý vztah stejně, jaký drží William a jeho rodina. Ti jsou na počátku snímku exkomunikováni z osady a musí se snažit přežít sami na kraji hlubokého lesa. Vše jde zdánlivě dobře, úroda může být vydařená a Williamův rostoucí klan snad přežije blížící se zimu.

Pak se však nejmladší Williamův potomek náhle ztratí a rodina se musí popasovat s první vážnou krizí. Co následuje, je z nejhorší noční můry pravověrného křesťana – tedy čiré pohanství reprezentované čarodějnicí ničící vše, co jí přijde do cesty.

Eggersův debut je fascinující celou řadou věcí. Předně interpretační nejistotou, kterou divákovi nijak neulehčuje.
Jde o opravdový horor a vše skutečně páchá nadpřirozená čarodějnice? Nebo jde o psychothriller o rozpadajících se rodinných vazbách, který je doprovázen snovými a halucinačními obrazy? Divák se musí rozhodnout sám, stejně jako se Williamova nejstarší dcera Tomassin musí rozhodnout, zda propadne vábení ďábla/šílenství, nebo nikoli.

Neméně fascinující je udržení archaizujícího étosu snímku. Ten se projevuje v jazyku (krásná starší angličtina, žádná moderní kalifornština), ale také v důsledném lpění na originálním svícení či stavění záběrů. A konečně famózní je způsob, kterým Eggers vyvolává strach a děs. V současnosti každý pologramotný režisér točí horor za pomoci lekaček a agresivních hudebních výpadů (především pomocí smyčců). Až na jednu dvě výjimky zde lekačky nenajdete, přesto je Čarodějnice dokonale děsivá. Horor 21. století tak konečně dospěl.

Čarodějnice
(horor, USA/Kanada, 92 minut)
Režie: Robert Eggers
Hrají: Anya Taylor-Joy, Kate Dickie
Hodnocení: 90 %

10 nejlepších hororů dekády a proč se na ně podívat