Čarodějnice: horor pro 21. století

Po loňském uvedení na mnoha festivalech včetně karlovarského se do českých kin dostává děsivý snímek Čarodějnice. Žánr hororu jím dostává překvapivě nový impulz.
Brooklynský režisér Robert Eggers se postaral o debut jak hrom. Jeho prvním celovečerním snímkem je Čarodějnice, brilantní mix rodinného psychodramatu a hororu. To potvrdilo loňské uvedení na řadě festivalů a také recenze z celého světa, které pasují snímek na jeden z nejlepších hororů posledních desetiletí. A žádný ze superlativů, které zaznívají, nepřehání.
Eggers svůj snímek rozehrává během počátků osidlování Ameriky. Bohabojní osadníci žili v permanentním strachu z přírody, indiánů a sebe samých a jedinou útěchou jim byl Bůh. Spíše Bůh starozákonní, tedy Bůh trestající, nemilosrdný, nesmlouvavý. Bůh, k němuž je třeba mít nezdravý vztah stejně, jaký drží William a jeho rodina. Ti jsou na počátku snímku exkomunikováni z osady a musí se snažit přežít sami na kraji hlubokého lesa. Vše jde zdánlivě dobře, úroda může být vydařená a Williamův rostoucí klan snad přežije blížící se zimu.
Pak se však nejmladší Williamův potomek náhle ztratí a rodina se musí popasovat s první vážnou krizí. Co následuje, je z nejhorší noční můry pravověrného křesťana – tedy čiré pohanství reprezentované čarodějnicí ničící vše, co jí přijde do cesty.
Eggersův debut je fascinující celou řadou věcí. Předně interpretační nejistotou, kterou divákovi nijak neulehčuje.
Jde o opravdový horor a vše skutečně páchá nadpřirozená čarodějnice? Nebo jde o psychothriller o rozpadajících se rodinných vazbách, který je doprovázen snovými a halucinačními obrazy? Divák se musí rozhodnout sám, stejně jako se Williamova nejstarší dcera Tomassin musí rozhodnout, zda propadne vábení ďábla/šílenství, nebo nikoli.
Neméně fascinující je udržení archaizujícího étosu snímku. Ten se projevuje v jazyku (krásná starší angličtina, žádná moderní kalifornština), ale také v důsledném lpění na originálním svícení či stavění záběrů. A konečně famózní je způsob, kterým Eggers vyvolává strach a děs. V současnosti každý pologramotný režisér točí horor za pomoci lekaček a agresivních hudebních výpadů (především pomocí smyčců). Až na jednu dvě výjimky zde lekačky nenajdete, přesto je Čarodějnice dokonale děsivá. Horor 21. století tak konečně dospěl.
Čarodějnice
(horor, USA/Kanada, 92 minut)
Režie: Robert Eggers
Hrají: Anya Taylor-Joy, Kate Dickie
Hodnocení: 90 %