Česko je e-shopová velmoc. Průměrná útrata je devět tisíc

e-shop

e-shop Zdroj: profimedia.cz

Přes internet nakupoval již prakticky každý Čech. Z loňských dat vyplývá, že průměrná útrata klesla, ale ne vinou ochabujícího zájmu, ale kvůli poklesu cen elektroniky.

Český zákazník loni v průměru utratil v internetových obchodech 9280 korun. V roce 2010 to bylo přitom 11 695 korun. V letošním roce by obrat e-shopů měl stoupnout až na 50 miliard korun. Vyplývá to ze studie E-commerce v Česku, kterou v rámci projektu Doba webová v číslech zpracovala marketingová společnost Effectix.com ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci (APEK).

Česko je e-shopová velmoc, aktuálně tu funguje 37 tisíc internetových obchodů. Zkušenost s on-line nákupem má 98 procent uživatelů internetu, desetina pak nakupuje alespoň jednou týdně.

Zákazníci u e-shopů oceňují hlavně nízké ceny, pohodlnost nákupu bez front, doručení až domů, možnost nakupovat kdykoliv, přehlednost technických údajů, snadnost porovnání nabídek, šíři sortimentu a možnost objednat i běžně nedostupné zboží.

„Naopak vadí případná dlouhá doba doručení a problémy se zbožím, které není skladem, ačkoliv tak bylo inzerováno. Objevuje se i nespokojenost s doručeným produktem, potíže s vyřízením reklamace či slabší zákaznické služby e-shopu,“ uvedl Martin Vinš ze společnosti Effectix.com.

Nejvíce se v e-shopech prodávají počítače, notebooky a hardware (47 procent), oblečení a boty (45 procent), slevové kupony (38 procent), mobily a mobilní komunikační zařízení (36 procent) a bílé zboží (34 procent). Typickým vánočním zbožím jsou parfémy, elektronika, hračky a šperky.