Cesta z města je pro cyklisty v Mladé Boleslavi problém

Teprve úřed třemi lety magistrátní úředníci v Mladé Boleslavi nechali vyznačit trasy vhodné pro jízdu na kole.

Když v polovině roku 2006 dostali cyklisté dárek, zajásali. V atlase Mladoboleslavska našli na tři sta kilometru vyznačených tras pro jízdu na kole.
Brožurka s mapou nabídla sedmnáct cyklotras.

Jenže při pozorném listování mapami se ukázalo, že pouze čtyři z nich začínají ve městě, přesněji na jeho okraji.

Mezi auty je to horor

Základním problémem, který cyklisté stále řeší, je, jak se bezpečně vymotat z města.

„Projet s desetiletou dcerou ulicí Ptácká nebo Havlíčkova je skutečně divoké,“ kritizuje situaci Hana Novotná z Kosmonos.

Za vysloveně nebezpečné pro cyklisty platí křižovatka U Meštáku a mimořádně přetížené třída Václava Klementa, ulice Laurinova na Staroměstském náměstí, třída Václava Klementa, ulice Na Radouči, Bezručově, majora Frymla, 17. listopadu, U stadionu a Havlíčkova.

Jízda několik kilometrů po rušných městských silnicích je pro každého strastiplná.

Stezek určených pouze pro cyklisty je málo, pouze tři. Jenže každá měří jen pár stovek metrů.

Děti mají smůlu

Pouze jediná trasa do Dolního Boušova je vhodná pro rodiny s dětmi, protože se vyhýbá kopcům a má minimální převýšení.

„Ovšem podél potoka Klenice vede jen vyježděná pěšinka v trávě. Plynule přechází v rozmlácenou polní cestu do Řepova. Je vysypaná úlomky cihel a různě velkými kameny,“ řekla cyklistka z Mladé Boleslavi Jana Polachová.

A tak nejhezčí v okolí města je mnohem starší Pojizerská cyklotrasa vedoucí Dolním Pojizeřím pres Mladou Boleslav a Benátky nad Jizerou k soutoku Jizery s Labem.

S jejím vyznačením nemá Magistrát města Mladé Boleslavi ale nic společného.

Radní slibují zlepšení

Představitelé města slibují nápravu.

„V nejbližší době začne stavba stezky pro cyklisty na tříde Václava Klementa. Povede k Bondy centru,“ řekl primátor Raduan Nwelati.

Cyklostezky na náměstí

„Dále se plánují cyklostezky podél připravované Severovýchodní tangenty. Napojí se na oblast sídliště Slavoj, areál městského koupaliště a lesopark Štepánka,“ dodal Nwelati.

Podle mladoboleslavského primátora Nwelatiho magistrát chce vyřešit i napojení Severního sídliště a historického centra města. Potom by cyklisté mohli jezdit přímo také ze Staroměstského náměstí až na náměstí Republiky.

Ideální propojení

„Ideálem je propojení stezek napříč městem s cyklotrasami, které na okrajích Mladé Boleslavi začínají,“ doplnil náměstek primátora Jaroslav Polívka.

Stavbu tras pro cyklisty radní rozdělili do dvou etap. Už v první předpokládají investovat pětadvacet milionu korun.

Členové expertní komise magistrátu otevřeně přiznávají, že v poslední době přibývaly silnice bez ohledu na požadavky cyklistů.

Teď to chtějí mladoboleslavští úředníci napravit.