Co nás čeká a /asi/ ani nemine, aneb Ostrava 2010

Zdražení nájmů čeká nájemníky v městských bytech. Exkluzivnějšího bydlení se dočkají medvědi a hulmani.

Opatrnost na prvním místě. Podle tohoto hesla se chovali radní města Ostravy, když schvalovali rozpočet na příští rok. Kvůli ekonomické krizi je rozpočet o dvě miliardy korun nižší, než jaký byl v roce 2009. Město má hospodařit s částkou přesahující 6,2 miliardy korun. „Je to sešup,“ komentoval toto číslo ekonomický náměstek primátora Lukáš Ženatý /ODS/. Rozpočet na rok 2010 bude podobný jako na rok 2007. Podle Ženatého jde však o rozpočet vyrovnaný a velmi konzervativní. Radní jej budou raději během roku navyšovat, pokud na to budou mít, než aby příliš nadnesená čísla museli v následujících měsících škrtat. To se stalo v právě končícím roce, kdy městu pochyběla jedna miliarda korun a nastaly tak škrty v městských organizacích a město muselo rovněž sáhnout do svých rezerv.
I přes úsporné nálady na radnici začne letos jedna z největších plánovaných investičních akcí města. A to úpravy prostoru před svinovským nádražím. Staré plato přijde zbourat, na jeho místě vyrostou nové přestupy s eskalátory, vzniknou nové výtahy, rekonstruovány budou zastávky. To vše má vyjít na 800 miliónů korun. Více než tři čtvrtiny nákladů na přestavbu Svinova však budou hrazeny z prostředků Evropské unie. Radní odhadují, že práce skončí v polovině roku 2012.
Tradiční zdražování
Ani letos, jako již tradičně, se obyvatelům nevyhne zdražování. O korunu se například zvednou ceny patnáctiminutové jízdenky ve městě, její cena se usadí na třinácti korunách. I za šedesátiminutovou zaplatí cestující o koruny víc. Bude stát jednadvacet korun. Podle primátora Petra Kajnara cestujících v hromadné dopravě v Ostravě ubývá ať už město jízdenky zdražuje, nebo nikoliv. Za rok spotřebuje dopravní podnik miliardu a půl korun. Přitom půl miliardy vybere od cestujících, další miliardu musí doplatit z rozpočtu. Tradičně se také zvyšují platby za vodné a stočné, i když prakticky jen symbolicky. Důvod k oslavám však v žádném případě nemohou mít nájemci obecních bytů. V průměrně velkém třípokojovém bytě zaplatí lidé zhruba o tisíc korun měsíčně více. A to už je znatelná položka. Ne všechny obvody zdražují stejně. Poctiví platiči nájemného mohou z jeho padesátiprocentním snížením alespoň na první rok počítat v obvodech jakými jsou Poruba nebo Ostrava Jih. A nájemníci se hlásí ve velkém „Ve stanovené lhůtě, tedy do konce října, požádalo o zvýhodnění platebních podmínek téměř devadesát procent z těch nájemníků, kteří měli na přiznání slevy nárok,“ uvedl starosta Poruby Lumír Palyza. Přihlásilo se tak zhruba patnáct set žadatelů. V maximální možné míře však zvednou nájemné obvody jako Moravská Ostrava a přívoz nebo Vítkovice. Důvod? Obvody prý nemají dostatek peněz na opravy obytných domů. Naopak důvody k radosti mohou mít medvědi ušatí a hulmani posvátní v ostravské zoo. Zvířata by se z nevyhovujících prostor do nového pavilonu s velkým přírodním výběhem měla stěhovat už začátkem roku 2010. Nová expozice se otevře návštěvníkům zoo na jaře.
„Expozice ponese název Čitván a nový domov v ní najdou také binturongové a vydry malé. V hlavní návštěvnické vyhlídce pak budou umístěna dvě velká sladkovodní akvária,“ hlásí Šárka Bartáková z ostravské zoo. Na výstavbu celého komplexu poskytlo město Ostrava jednasedmdesát milionů. Po pavilonu slonů jde o druhou nejvyšší investici za téměř šedesátiletou historii ostravské zoo.

Karolina s otazníkem
Neznámo se stále vznáší nad dostavbou Karoliny. Práce na staveništi ustaly na sklonku roku 2008 a od té doby se jen mění termíny.Luboš Kočí, ředitel developerské společnosti, říká, že banky jsou připraveny úvěry poskytnout a tak by se stavba mohla opět rozjet už v únoru. Původní termín dokončení první etapy městské čtvrti přitom byl už v červnu roku 2010, tedy za šest měsíců.
Ostravané se v příštím roce mají dočkat, že Dálnice D 1 už bude v srpnu zprovozněna ve všech čtyřech pruzích a jízda směrem na Olomouc a dál se tak má stát standardní. Ministerstvo dopravy stále trvá na tom, že Ostravané i ve městě budou muset mít po Novém roce na nové dálnici vedoucí městem na autech dálniční známky. Primátor Petr Kajnar se toto rozhodnutí pražských úředníků snaží změnit. Obrátil se dopisem na ministra dopravy Gustáva Slamečku, aby městské úseky ministerstvo nezpoplatňovalo. „Dálnice byla projektována tak, aby se stala významnou součástí komunikačního systému ve městě s kladným vlivem na životní prostředí?“ upozorňuje Kajnar ministra. Jestli bude mít jeho snaha nějaké výsledky, nebylo však v době uzávěrky tohoto listu vůbec jasné.