Dálnici kolem Českých Budějovic ořežou úspory
Krajské město se musí u dálničního okruhu uskrovnit. Zapomenout na kilometrový tunel u Pohůrky a některé složité nájezdy. Trasa je konstantní, změní se parametry stavby. Za zavřenými dveřmi k tomu tento týden dospěli zástupci ministerstva, radnice, Pragoprojektu, kraje a Ředitelství silnic a dálnic. Svolal je jihočeský poslanec za Věci veřejné Viktor Paggio.
„Zase se o něčem rozhoduje bez diskuze. Chtěl jsem přijít, ale odmítli mě,“ zlobil se člen dopravní komise za hnutí Občané pro Budějovice Stanislav Rataj.
Podle Rataje je „nechutné“, že se věci veřejné, jako je právě podoba dálnice, řeší v zákulisí. Ministerstvu, projektantovi, kraji i městu nabízí řešení, které ušetří peníze a ještě dopravu kolem Budějovic zkvalitní. Místo dálničního okruhu silnici první třídy. Vlastní dálnici D3 potom vést po Lišovském prahu. Zahajuje k tomu kampaň.
Ministerstvo dopravy tento týden připustilo, že úspory mohou třeba stavbu zúžit. Investorem nebude stát, podle Davida Čermáka z kabinetu ministra dopravy mají o soutěž zájem mezinárodní banky. Do konce roku padne k trase od Úsilného do Hodějovic územní rozhodnutí.
Podobu dálnice nakreslí Pragoprojekt do takto schváleného koridoru. „Budeme teď o podobě dálničního obchvatu jednat s městem,“ poznamenal šéf Pragoprojektu Marek Svoboda.
Sedm a půl kilometru dálničního okruhu kolem Budějovic má stát dvanáct miliard korun. Jen tunel více než tři miliardy. Podle superkoncepce ministerstva dopravy, představené ministrem Vítem Bártou, úsek dokončí v prosinci 2017. Ve stejném roce i část D3 z Veselí do Úsilného. Na této trase zbývá vykoupit pětaosmdesát procent pozemků, na budějovické části všechny.
Lidé kolem zastupitele Stanislava Rataje si myslí, že je čas na změnu. Silniční okruh z Úsilného do Hodějovic může postavit město po etapách za osm set milionů korun. Do pěti let. Řidiče na něm neomezí náročné sjezdy ani mýto.
„Jestli kolem nás povede silnice první třídy a dálnice bude dál, to by mi nevadilo,“ říká starosta Úsilného Pavel Kašpárek.
„Zdrželo by to výstavbu o tři roky,“ míní jihočeský hejtman Jiří Zimola. Podle odborníka na dopravu Lumíra Zenkla je na takové vize pozdě. „Lidé si zvykli na obchvat. Další diskuze by projekt zdržely nejméně o pět let,“ varuje Zenkl.