Do parkovacího domu v Mostě se vejde pět stovek aut

V Mostě chybí místa k parkování. Proto zdejší radnice v posledních letech stále buduje nová a nová stání.

Jen do konce letošních prázdnin vznikne v ulicích Wolkera, Moskevské a Rozmarýnové 183 nových parkovacích míst. Do roku 2014 dokonce počítá s výstavbou velkého čtyřpatrového parkovacího domu. Ten by měl z části stát na místě současného parkoviště v ulici Mistra Jana Husa v těsné blízkosti takzvaných Šestistovek. Radní už si prohlédli studii. Výstavba má stát 130 milionů korun. Město na ni ale nemá peníze a půjčit si nechce. „Rádi bychom dům postavili ještě v tomto volebním období,“ řekl mostecký primátor Vlastimil Vozka. Vládnoucí Sdružení Mostečané Mostu totiž před volbami slíbilo, že do podzimu 2014, kdy se uskuteční další komunální volby, vybuduje na dva tisíce nových míst ke stání.
„Bydlím ve vedlejší ulici a stavbu parkoviště vítám. Auta tam není kam dát,“ říká osmačtyřicetiletý Jiří Horák.

Do výšky stromů

Parkovací dům se má skládat ze dvou objektů. Ten, co by měl stát blíže ke kruhovému objezdu u Intersparu, bude sloužit nejen jako parkoviště, ale také jako rampa, přes níž se bude vjíždět do druhé části budovy a vyjíždět ven. „Celý objekt nebude vyšší, než jsou stromy v okolí, a nebude ani stínit ve výhledu z přilehlých domů,“ slibuje náměstek primátora Luboš Pitín. Budova bude mít čtyři patra. Parkování by tam mělo najít na pět stovek aut. „Přízemí bude mít padesát míst. To je asi polovina těch, co jsou na místě stávajícího parkoviště, které se tak stane součástí domu.
„Řidiči zaplatí za parkování pouze symbolický poplatek,“ uvedl mostecký primátor. Dalších padesát míst zůstane na současném parkovišti.
Auta budou v parkovacím domě pod střechou a pod dohledem kamer. „Tedy lépe zajištěná než na ulici,“ dodává Vozka.

Stání za peníze

Řidiči by měli v novém areálu parkovat za poplatek. O jeho výši však radnice zatím nemá zcela jasno. „Nechceme, aby to bylo jako v jiných domech, kde se platí 1 200 korun a více za měsíc. Naše představa by byla kolem pětistovky,“ říká primátor Vozka. Jeho slova doplňuje náměstek Pitín, který zdůrazňuje, že tato představa vychází z toho, kolik jsou lidé ochotní v současnosti platit a kolik stojí hlídané parkoviště ve městě. „To je limitující pro výstavbu celého objektu, který musí přinést zisk,“ dodává Pitín. Podle Vozky by bylo ideální, kdyby se našel soukromý investor, protože na stavbu nemá město peníze a zadlužit se nechce. „Například v Plzni se povedlo projekt vybudovat pomocí soukromých fondů,“ říká Vozka. Investor postaví dům za své peníze. Město mu bude platit z parkovného, nad jehož výběrem bude mít kontrolu. Taková spolupráce má být výhodná pro město, investora i řidiče. Půjde o největší stavbu tohoto druhu v regionu. Radní nevylučují možnost, že pokud se podaří projekt čtyřpatrového parkovacího domu dokončit, nemusí zůstat osamocený.

Parkování na sídlišti

Primátor totiž připouští, že podobný objekt by významně pomohl zkulturnit parkovaní také v lokalitě Liščího vrchu, tedy takzvaných Sedmistovek. Tady je situace v tomto směru snad nejhorší v celém Mostě. V této hustě osídlené oblasti města je velký nedostatek vhodných ploch pro nová parkoviště. Městu se tam zatím podařilo vybudovat jen 130 nových míst. „Je to pro tak velké sídliště žalostně málo,“ přiznává primátor města Vozka s tím, že vybudování dalších míst mostecká radnice řeší.