Doprava zdarma? Nesmysl
Vládnoucí sociální demokraté splnili s podporou koaličních partnerů předvolební slib a lidé z Frýdku-Místku i okolí budou od konce března jezdit autobusy po městě téměř zdarma. Nejprve si ale musí za tři sta korun vyřídit nepřenosnou čipovou kartu. Sedmička se zeptala stovky místních řidičů, zda nechají auto doma.
V každé desítce dotázaných řidičů našla pouze jednoho až dva, kteří připustili, že auto doma nechají a pojedou autobusem. Většina považuje novinku, kterou magistrát zavádí, za nesmyslnou, příliš drahou a také diskriminující.
„Peníze daňových poplatníků město vyhodí kvůli předvolebnímu slibu. Životnímu prostředí to nepomůže. Byl bych radši, kdyby město investovalo do zprůjezdnění města,“ říká frýdecko-místecký podnikatel Miloslav Zapletal.
Podle Marcely Bůžkové je doprava zdarma nesmyslná. „Neznám jediného řidiče, který by jel raději autobusem než pohodlně autem. Jsou to zbytečně vyhozené peníze. Životnímu prostředí to nijak nepomůže,“ říká Bůžková. Někteří řidiči připustili, že je to pěkné gesto, avšak jejich zvyk ráno usednout do auta a vyrazit do práce nijak neovlivní.
Podle ankety Sedmičky zavedení dopravy zadarmo mnohé lidi z Frýdku-Místku rozčiluje podobně jako „Akce smog“ v Ostravě. Hlavním argumentem, proč opatření nechválí, je, že jsou to zbytečně vyhozené peníze.
Za rok bude doprava zdarma městskou pokladnu stát minimálně dvacet pět milionů korun. Většinou hlasů byla proti i dopravně-bezpečnostní komise rady města. Radní se jejím názorem řídit nemusejí a v tomto případě na ni nedali.
„Celý systém je příliš komplikovaný. A hlavně, ničemu to nemůže,“ vysvětluje Miloslav Merta z ODS, který s dalšími šesti členy komise hlasoval proti dopravě zadarmo. Míní, že by bylo spravedlivější zaplatit za lidi třeba svoz odpadků.
Průzkum Sedmičky potvrzuje, že většina řidičů dopravu zadarmo nevyužije. „Pořád budu jezdit autem. Před prací musím rozvézt děti do škol, odpoledne do kroužků. Bez auta bych byla bezradná,“ říká řidička Markéta Pernická. Dodává, že hlavní problém je stejně průtah městem, který městská doprava zdarma neovlivní, protože přetíženost zaviňují hlavně řidiči, kteří městem jenom projíždějí.
„V samotném městě se dá skoro všude dojít pěšky. Asi bychom uvítali, kdyby karta na dopravu byla přenosná a mohlo by jí využívat více členů rodiny. Takhle nám nestojí za to ji vyřizovat,“ dodává Pernická.
Mnoho řidičů z Frýdku-Místku říká, že auto je pro ně nezbytné, protože jezdí pracovat do Ostravy, Nošovic, Karviné a dalších měst, takže městské autobusové linky jsou pro ně bezvýznamné. „Do práce jezdím autem, po městě chodím pěšky,“ říká Libor Novák z Místku.
Také Lukáš Smelík zdůrazňuje, že město trápí především tranzitní doprava. „Autobusy zdarma nejsou dobrý krok. Lidé, kteří jezdí i teď, si na to zvyknou a budou požadovat více spojů. Nových cestujících moc nepřibude,“ míní Smelík.
Odborník na životní prostředí Petr Jančík z ostravské Technické univerzity, který kritizuje Akci smog v Ostravě, odhaduje, že doprava zdarma ve Frýdku-Místku nebude mít žádný vliv na zlepšení ovzduší. „Ukáže to ale až důkladná analýza po dvou či třech měsících,“ říká Jančík. Dodává, že jde především o předvolební slib, který je potřeba splnit.
Sedmička při průzkumu narazila i na lidi, z řidičů to byla asi tři procenta, kteří dopravu zdarma považují ze správný krok. „Ježdění autem je nešetrné a škodlivé. Kdyby fungovaly kvalitně a levně hromadné dopravní prostředky, určitě by mnozí lidé své zvyky změnili,“ míní Marcel Konečný.
Autem nejezdí právě proto, že tento způsob dopravy zásadně odmítá.