„Po několika letech roste celý trh a domácnosti, které v minulosti spotřebu odkládaly, ji odložily právě na teď,“ řekl ředitel nákupního portálu Heureka.cz Tomáš Braverman. Pro e-shopy představují listopad a prosinec třetinu celoročního obratu. Jedním z velkých trendů bude letos podle prodejců nakupování prostřednictvím mobilů.
Internetový obchod Alza.cz očekává, že útrata zákazníků za vánoční dárky vzroste oproti loňskému roku o 40 procent. „Přijmeme několik stovek sezónních zaměstnanců, z nichž nejvíce směřuje do logistiky a prodejní sítě. Těm nejlepším pak nabízíme stálý pracovní poměr,“ uvedla mluvčí e-shopu Šárka Jakoubková. Slevový portál Slevomat.cz očekává nárůst vánoční tržeb v rozsahu 20 až 30 procent.
Meziroční nárůst obratu předpokládá i řada kamenných prodejen. „Dosavadní vývoj naznačuje, že výraznější zájem o nakupování elektroniky a domácích spotřebičů nepoleví ani v prosinci, který je tradičně nejsilnějším měsícem v roce. Tržby oproti loňským vánočním svátkům určitě porostou,“ uvedl ředitel marketingu a nákupu Expert Elektro Ladislav Pospíšil. Nákupní centrum Freeport Fashion Outlet v Hatích očekává, že tržby v prosinci porostou dvojciferným tempem.
První zboží v nabídce
Některé obchodní řetězce již se začátkem října, zařadily do nabídky první vánoční sortiment. „S úvodní prezentací vánočního sortimentu jsme začali sice již dnes, ale jde jen o jakousi první ochutnávku oblíbených cukrovinek a především novinek, zákazníci tak budou mít několik týdnů na jejich vyzkoušení a výběr toho, co jim nejvíce chutná,“ uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Tradiční vánoční zboží naleznou zákazníci na podejnách až na přelomu října a listopadu.
Podle Petra Kováčika z vyhledávače slev Skrz.cz lze na začátku října, kdy startuje vánoční sezóna, rozdělit poptávku na dvě poloviny. „Na jedné straně je zájem o dražší zboží jako je nábytek či elektronika, což jsou dárky, které mají lidé dlouho dopředu rozmyšlené, a protože většinou jde o dražší položky, čekají na výhodnou akci. Pokud se taková objeví, tak nakoupí,“ uvedl Kováčik. Kromě toho je zájem i o menší originální dárky.
Simona Kijonková: Internetové obchody nemusí prodělávat