„Naprostá většina e-shopů funguje s minimálními zisky nebo se ztrátou, a to dlouhodobě,“ řekl Hlavenka. Hodně inernetových obchodů podle něj navíc zabředlo do nezdravého zadlužení.
Zdaleka nejziskovějším český e-shopem je největší hráč Alza.cz. Ani v jeho případě ale zisková marže nepřesahuje pět procent. Další velký hráč Mall.cz se teprve letos se svou tuzemskou částí dostal do zisku kolem deseti milionů korun. O rok dříve prodělal 68 milionů a na účtu kumulované ztráty předchozích let má 304 milionů korun.
Tvrdé podmínky na trhu dobře ilustruje také lídr největší tuzemské on-line parfumerie Parfums.cz. Zatímco tržby firmy předloni meziročně raketově vzrostly o více než dvojnásobek na 2,2 miliardy korun, dokázala z nich společnost v čistém vykřesat jen 3,6 milionu. To se rovná ziskové marži 0,2 procenta.
Přesto si firma udržuje optimismus. „Nejhorší léta z pohledu snižování marží máme již za sebou, takže ziskovost stagnuje, až mírně roste a to hlavně u větších hráčů, kteří dokážou své procesy dokonale optimalizovat a snižovat provozní náklady,“ sdělil marketingový ředitel Radek Ondrášík. Za letošní rok plánuje rozkročený široce i do zahraničí tržby 4,5 miliardy korun.
Situace mezi on-line obchodníky směřuje ke konsolidaci trhu a snižování počtu e-shopů, soudí Jan Jírovec, stratég skupiny Rockaway a šéf projektu E-commerce Holding, do něhož nedávno investorsky vstoupily těžké váhy tuzemského byznysu, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.
Internetoví hráči napjatě očekávají také příchod velké zahraniční konkurence, zejména Amazonu. Stejně tak ale podle nich může trhem pořádně otřást, až se do on-line naplno pustí tradiční řetězce typu nábytkářského obra IKEA.
Vhodná chvíle na vánoční nákupy: e-shopy začínají zvedat ceny