Elektrické letadlo poprvé přeletělo La Manche. Airbus přišel o prvenství

Letadlo Cri-Cri

Letadlo Cri-Cri Zdroj: Anubis2202 via Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Projekt EPOS zatím existuje v jediném exempláři
Elektrolet má řadu výhod, zatím jej ale brzdí těžké baterie
Vedoucí projektu EPOS Martin Drštička
Minulost versus současnost: U stropu visí ultralight Gryf ULM1 z přelomu 80. a 90. let, pod ním vzniká ultralight Evektor Eurostar
Evektor Eurostar
10
Fotogalerie
Letadlo na elektrický pohon poprvé přeletělo kanál La Manche mezi Francií a Británií. Malý dvoumotorový stroj pilotovaný Francouzem Huguesem Duvalem ve čtvrtek večer odstartoval z francouzského města Calais a z anglického pobřeží se pak vrátil zpět do Francie. Duval tak získal prvenství před mediálně sledovanějším přeletem, který dnes uskutečnila společnost Airbus se svým prototypem elektřinou poháněného letadla E-Fan.

Duval agentuře řekl, že po úspěšném letu přes moře pociťuje úlevu a že je to pro něj po dlouhém období testovacích letů nad pevninou důležitý okamžik. Pilot létá se strojem Cricri MC15-E, který na sebe ovšem nestrhává takovou pozornost jako novinka Airbusu.

Jeho model E-Fan s nulovými emisemi oxidu uhličitého se představil na letošním aerosalonu u Paříže. Dvousedadlový stroj má pohon na baterie, které piloti mohou nabít během hodiny a na trhu by se mohl objevit v roce 2017.

Letadlo odstartovalo z letiště Lydd v hrabství Kent po 9:00 místního času (po 10:00 SELČ) a ve 33 kilometrů vzdáleném Calais přistálo po 45 minutách. Kopírovalo tak v opačném gardu první slavný přelet kanálu La Manche, který v roce 1909 uskutečnil francouzský pilot Louis Blériot.

Letoun Airbus E-FanLetoun Airbus E-Fan|ctkAirbus E-Fan

Stroj Airbusu pilotoval Didier Esteyne, který se rovněž podílel na jeho vývoji. Po přistání řekl, že let byl „téměř dokonalý“. Poznamenal také, že nejnebezpečnější částí cesty byla vzletová fáze, která trvala zhruba 14 minut.

Esteyne se tak diplomaticky vyjádřil ke konkurenčnímu Duvalově přeletu, který Airbusu na poslední chvíli sebral prvenství. Firma však tvrdí, že francouzský pilot si výrazně pomohl tím, že se svým malým letadlem odstartoval z jiného stroje ze vzduchu a nikoli ze země jako E-Fan.