Češi vyvinuli elektrické letadlo, zájem mají i zákazníci. Vyrábět se nesmí

Elektrolet Evektor EPOS

Elektrolet Evektor EPOS Zdroj: E15 Anna Vackova

Projekt EPOS zatím existuje v jediném exempláři
Elektrolet má řadu výhod, zatím jej ale brzdí těžké baterie
Vedoucí projektu EPOS Martin Drštička
Minulost versus současnost: U stropu visí ultralight Gryf ULM1 z přelomu 80. a 90. let, pod ním vzniká ultralight Evektor Eurostar
Evektor Eurostar
10 Fotogalerie
Štěpán Bruner
Kunovická firma Evektor úspěšně dokončila vývoj letadla na elektrický pohon a je připravena jej nabídnout zákazníkům. Zatím jí v tom ale brání letecké úřady. Evropští a američtí regulátoři totiž stále nemají k dispozici předpisy, které by umožňovaly běžný provoz letadel na elektřinu.

Evektor dokončil vývoj svého letadla už před několika měsíci. „Do komerčně nabídnutelného stavu ještě něco chybí,“ připouští sice šéf projektu EPOS Martin Drštička, potřebné detaily lze ale podle něj velmi rychle dokončit.

Problém nepředstavuje ani poptávka. „Letadlo jsme dvakrát vystavovali na veletrhu Aero Friedrichshafen, vyvolalo velký ohlas. Máme zájemce mezi soukromými letci i školami,“ říká Drštička.

Komerční výroba a prodej letadla ale zatím přesto nepřipadají v úvahu. „ V této chvíli v Evropě ani v USA nejsou předpisy, které by definovaly požadavky na elektrický pohon,“ vysvětluje Drštička. Úřady totiž při jejich vytváření vůbec nepočítaly s možností, že by letadla mohl pohánět jiný než spalovací motor.

Pomalé změny

„V USA jsou dál s předpisy pro motory, jsou ale potíže s jejich nasazením,“ popisuje Drštička. Americký úřad FAA striktně vyžaduje, aby letadla některých kategorií poháněly pouze pístové motory. Norma, která měla původně bránit nasazení proudových motorů v malých letounech, nyní omezuje i elektrolety.

Letadla s elektrickým pohonem nyní s výjimkou experimentálních strojů nepovoluje ani evropská agentura EASA. Organizace v březnu vydala návrh nových pravidel pro certifikaci malých letadel. Ten by podle sdružení General Aviation Manufacturers Association mohl usnadnit zavádění nových technologií včetně elektrického pohonu.

Zatím ovšem není jasné, kdy nová pravidla by měla vstoupit v platnost. „Evropa je ještě více pozadu než USA,“ soudí Drštička. Kdy dostanou elektrická letadla od úřadů zelenou, si netroufl odhadnout.

V čele Čína

Kvůli váhavosti amerických a evropských úřadů se v únoru prvním elektrickým letadlem schváleným do provozu stal čínský stroj. V červnu by měl letoun Rui Xiang RXE1E od čínského úřadu CAAC získat i certifikát povolující jeho sériovou výrobu. V Evropě a USA ale čínský elektrický letoun naráží na stejné překážky jako ostatní.

Činí se i další výrobci. Na nedávné konferenci Electric Aircraft Symposium v Kalifornii se představilo 28 nových projektů letadel poháněných výhradně elektřinou. Do vývoje elektroletů přitom investují i takoví obři jako Airbus. Jeho divize Voltair věří, že bude moci s výrobou malých letadel určených především pro letecké školy začít nejpozději na začátku roku 2018.