Facebook dál roste. Zvýšil tržby o téměř 42 procent

Facebook v mobilu

Facebook v mobilu Zdroj: Stepan Bruner, E15

Provozovatel největší internetové sociální sítě na světě Facebook zvýšil v prvním čtvrtletí tržby o skoro 42 procent na 3,54 miliardy dolarů (90,5 miliardy korun). Výsledek ale zaostal za odhady, zatímco na kvartálním zisku společnosti se podepsaly rozsáhlé výdaje na datová centra a na další aktivity. Akcie firmy v prodlouženém obchodování klesly až o více než tři procenta.

Analytici oslovení agenturou Reuters očekávali v průměru tržby ve výši 3,56 miliardy dolarů. Čistý zisk Facebooku za tři měsíce do konce března klesl na 509 milionů dolarů z 639 milionů dolarů před rokem.

Tržby z reklamy se v meziročním srovnání zvýšily o 46 procent na 3,54 miliardy dolarů. Z této částky tvořily zhruba 73 procent tržby z mobilní reklamy. Firma začala nabízet mobilní reklamu v roce 2012. Před rokem činil její podíl na celkových tržbách zhruba 59 procent.

Facebook nabírá lidi rychlým tempem
Počet zaměstnanců největší sociální sítě strmě roste. Jak uvedla agentura Bloomberg, počet zaměstnanců na konci března přesáhl hranici deseti tisích lidí. Oproti stejnému období loni počet lidí pracujících pro Marka Zuckerberga narostl o 48 procent.
Finanční ředitel společnosti Dave Wehner v této souvislosti prohlásil, že nárůst nebyl úplně přirozený, naopak se skokově zvedal díky akvizicím firem jako Oculus, LiveRail nebo WhatsApp. To však Bloomberg zpochybňuje, protože Oculus měl v době svého převzetí 75 zaměstnanců, LiveRail 170 zaměstnanců a WhatsApp dokonce jen 55.
„Facebook nabírá lidi skutečně masivně,“ uvedl analytik Pivotal Research Brian Wieser. „Všechno začalo s Instagramem,“ připomněl Wieser aplikaci, která v době svého převzetí měla třináct zaměstnanců, pod vládou Facebooku jich má už 200.

Rozšiřování portfolia

Facebook se snaží rozšířit své portfolio služeb, kam patří na příklad služba pro zasílání zpráv WhatsApp nebo služba pro sdílení fotografií Instagram. Společnost kromě toho masivně investuje do datových center, aby mohla zajišťovat své služby a pokračovat v dlouhodobých projektech, které se týkají třeba virtuální reality nebo využití bezpilotních letadel.

Firma oznámila, že jí provozní náklady v prvním čtvrtletí stouply o 83 procent, náklady na výzkum a vývoj se zvýšily o 133 procent a výdaje na prodej a marketing se skoro zdvojnásobily.

Firma rovněž uvedla, že počet lidí, kteří její služby využívají nejméně jednou měsíčně, se k 31. březnu meziročně zvýšil o 13 procent na 1,44 miliardy osob.