Ferrari za třičtvrtě miliardy. V kalifornské aukci veteránů padl rekord

Ferrari 250 GTO Berlinetta z roku 1962

Ferrari 250 GTO Berlinetta z roku 1962 Zdroj: classicdriver.com

V aukční síni Bonhams padl historický rekord v ceně draženého auta. Kalifornský licitátor přiklepl zámožnému zájemci Ferrari 250 GTO Berlinetta z roku 1962 za 38 milionů dolarů, tedy více než třičtvrtě miliardy korun. Dramatickou dražbou udělal aukční dům jeden ze svých nejlepších letošních obchodů. Na transakci uskutečněné během legendární každoroční sběratelské akce Monterey Car Week totiž Bonhams vydělal bezmála čtyři miliony dolarů.

„Vždycky jsme tvrdili, že jedinečný veterán se dá prodat i za 40 milionů dolarů,“ uvádí Robert Brooks z Bonhams. Podle znalců se auto prodalo ještě relativně levně. Znalci a obchodníci s veterány čekali, že se cena vyšplhá až k 50 milionům dolarů. Právě za tuto částku totiž podobný vůz údajně našel loni své místo v rámci soukromého obchodu.

Doposud nejvyšší cena, jakou kdo v aukci zaplatil za auto, byla 30 milionů dolarů. Šlo o závodní Mercedes W196 z roku 1954. I tento obchod proběhl přes síň Bonhams, konkrétně přes její londýnskou pobočku.

„GTO je jedním z nejvyhledávanějších aut na světě a nový majitel udělal velmi dobrý obchod,“ soudí o koupi ferrari McKeel Hagerty ze společnosti Hagerty Insurance, jež se zabývá pojišťováním sběratelských veteránů. Auto má za sebou pohnutou historii. V roce 1962 se v něm zabil se v něm francouzský lyžařský šampión Henri Oreiller, poté bylo auto opraveno přímo výrobcem a přešlo do sbírek bohatého italského sběratele Fabrizia Violatiho, který zemřel v roce 2010. Podle znalců to byla právě i dramatická historie, která vozu přidala na hodnotě.

Objem aukcí na auta ve světě stále roste. Zatímco v roce 2010 dosáhl obrat aukcí na nejznámější světové sběratelské akci v Monterey podle dat společnosti Hagerty 179 milionů dolarů, v loňském roce se v aukcích prodala auta za 312 miliónů. Předkrizového vrcholu dosáhly veteránské aukce v roce 2007. I tehdy se však v kalifornském Monterey zobchodovala auta „jen“ za 135 milionů dolarů.

Montezemolo umí zachovat exkluzivitu Ferrari i svou vlastní