Franz dal přednost předvolební debatě před premiérou své opery

Vladimír Franz

Vladimír Franz Zdroj: ctk

Před vyprodaným sálem Státní opery v Praze se ve čtvrtek odehrála premiéra opery Válka s mloky, kterou na motivy románu Karla Čapka zkomponoval hudební skladatel a prezidentský kandidát Vladimír Franz. Jde o první premiéru Opery Národního divadla v letošním roce, představení bylo součástí Festivalu hudebního divadla-Opera 2013. Autor na premiéře nebyl, účastnil se televizní debaty prezidentských kandidátů.

Opera o dvou dějstvích se dočkala potlesku, nikoliv však ovací vestoje. „Přemýšlela jsem, že bych vstala, ale byla jsem úplně uzemněná gradující druhou polovinou představení,“ řekla jedna z divaček. Ocenila kostýmy a pohyblivou scénu.

„Pochopitelně jsem chtěl premiéru vidět, je to otázka splnění životního snu. Který český skladatel nemá jako osobní metu mít světovou premiéru v Národním divadle? Ale na druhé straně je tady služba veřejnosti a já jsem se rozhodl, že budu na té debatě,“ řekl před časem Franz. Podle mluvčího Opery ND Petra Kozlíčka se osobně zúčastní první reprízy Války s mloky 17. ledna. Další jsou naplánovány na 29. ledna, 24. února a 3. března.

V hlavních rolích se představili Václav Sibera (Fred Dalton), Maria Kobileská (Minnie Lascottová), Ivan Kusnjer (Olivier Lascott) a Roman Vocel (Jensen). Dvojroli Poseidona a Billyho Binga dostal popový zpěvák Petr Kotvald.

Hudebního nastudování se ujal skladatel a dirigent Marko Ivanović, režijně inscenaci vytvořil David Drábek.

Libreto Rostislava Křivánka se neblíží klasické dramatizaci. Základem dějové linky libreta jsou pouhé dvě stránky ze závěru románu Karla Čapka, na nichž poštovní úředník Fred Dalton rozesílá na všechny strany telegramy o noční obrovské přílivové vlně, která smetla půl města do moře, posílá prosby o pomoc a nakonec vždy připojí doušku s prosbou o vyřízení pozdravu své milé Minnie.

Podle Franze má opera dvě základní témata - „ohrožení civilizace vlastní blbostí a mediální vymývání a příprava lidí, aby byli snadnou kořistí“.

Moderně pojatá scéna znázorňující ropnou plošinu hýří barvami a vedle operního zpěvu zní populární hudba i metal. Dílo plné symbolů také paroduje svět reklamy a populismus.

Vladimír Franz: Ovládnout základy politiky je snazší, než se naučit psát symfonie