I čtvrté místo je úspěch, říká Častoral

Katovický rallyekrosař Roman Častoral má za sebou sezonu s novým autem a připravuje se na další.

V roce 2006 vyhrál seriál mistrovství Evropy v rallyekrosu v divizi II a od té doby patří k evropské špičce, když přidal dvě druhá místa. Přesto, že letos skončil mezi nejlepšími evropskými jezdci na čtvrtém místě, může si říct, že sezona byla úspěšná.

„Laik to tak možná nevnímá, ale už jenom pohybovat se dlouhodobě mezi pěti nejlepšími v Evropě je pro mě úspěch,“ říká Roman Častoral, který se v současné době připravuje na další sezonu.

Co dělá rallyekrosař v době, kdy sezona skončila a další je v nedohlednu?

Ona zase není tak v nedohlednu. V současné době přemýšlíme o tom, že bychom startovali v lednu na závodech Autoslide v Pardubicích a na Slovensku. Je to spíš taková show pro lidi, prestižní závod. Jinak repasujeme auto. Předěláváme podvozek, budeme objednávat nové tlumiče.

Co vás na zimním závodu Autoslide láká?

Je to trochu adrenalin, perfektně zorganizovaný závod, bude tam televize. Je to víc takové promo než klasický závod.

Vyděláte si na něm?

Ne. Jsou tam nějaké prémie, ale když si spočtete startovné, cestu a případné pneumatiky s hřebíky, výdělečné to není. Pořád ten start zvažujeme.

Loni jste byl druhý, letos jste skončil čtvrtý. Mrzí to?

Loni to bylo perfektní. To je pravda. Byl jsem v jednom hodnocení druhý a v dalším jsem vyhrál. Byl to perfektní rok. Letos je to horší. Nemůžu říct, že by mě to nemrzelo, ale nebyla to špatná sezona. V Evropě jsem skončil v hlavním bodování čtvrtý a v tom druhém na třetím místě.

Až do posledního závodu jste držel naději na bronz.

Myslím si, že jsme o něj přišli už dřív, protože jsme byli v Německu nějakým zvláštním způsobem přesunutí z konečného pátého místa na desáté. Dávali jsme proti tomu protest, ale desátí jsme zůstali.

V roce 2006 jste se stal mistrem Evropy. Od té doby jste to nezopakoval. Je to stále těžší?

Když se podíváte do výsledků všech divizí nikdo není schopný se udržet nahoře třeba pět let. Lidi se tam střídají. Já vyhrál v roce 2006 a pak jsem byl dvakrát druhý. Ta konkurence je obrovská a v letošní sezoně jsme navíc začínali s úplně novým autem s pohonem na zadní nápravu. Teprve v lednu jsme ho začali vyvíjet. Všechno jsme dělali na poslední chvíli. Zkušenosti jsme sbírali postupně a to čtvrté místo je velice dobré.

Se sezonou jste tedy spokojený?

Myslím si, že musím být spokojený. Kromě toho, že jsme startovali v Evropě, byli jsme v dalších šampionátech jako mistrovství Česka, v zóně střední Evropy a mistrovství Polska a to jsem všechno vyhrál.

Kterého titulu si ceníte nejvíc?

Cením si toho, že jsme tu sezonu vůbec byli schopní odjet, protože zabezpečit ji, není jednoduché. Zúčastnil jsem se nějakých dvaceti závodů.

Letos jste startoval s novým autem, které opět vychází z Opelu Astra.

Vychází se sériového vozu Opel Astra OPC. Je to géčková Astra s předním náhonem, takže jsme to auto museli předělat na zadní náhon, protože to byl nový požadavek této divize. Museli jsme tam dát zadní diferenciál, sekvenční převodovku a nechali jsme tam složit špičkový motor, který dosahuje nějakých 280 koní.

Zmínil jste, že jste odjel dvacet závodů. Který byl nejnáročnější?

Asi v Maďarsku. Tam jsem měl za tu dobu, co jezdím, jednu z mála větších nehod. V tréninku jsem havaroval, ale bylo to se štěstím. Karoserie byla poničená, ale motor to přežil. Celou noc jsme na tom pracovali. V osm ráno začínaly volné tréninky a my jsme skončili v půl osmé. Dojel jsem čtvrtý.

Co plánujete na následující sezonu?

Chtěl bych jet mistrovství Evropy. Motor máme v repasy a měl by se zlepšit natolik, že bychom měli být schopní dosahovat na medailová umístění. Samozřejmě se budeme chtít zúčastnit celého mistrovství Česka a mistrovství Rakouska.

Mluvili jsme o špičce. Norové letos vyhráli všechny divize mistrovství Evropy. Je právě tam ta špička?

Je to o něčem jiném. Vezměte si třeba nejtěžší divizi I. Její vítěz na každý závod použil nový motor. Mají jiné možnosti.

Kolik jste jich použil vy?

Měli jsme jeden, který teď repasujeme, aby nám vydržel ještě další sezonu.