I v Opavě se dají utratit miliony. Za auta, krásu i dovolenou
Ačkoliv Opava patří mezi menší okresní města a průměrná mzda je tady o tisíce nižší než v Praze, Brně či Ostravě, i Opavané si mohou dopřát luxus. Kdyby některý z obyvatel města vyhrál v loterii miliony, mohl by je přímo v Opavě utratit za jediný den.
Auto nové generace
Značka Audi je symbolem nadstandardních vozů. Audi A8 stojí mezi luxusními auty na špici. Právě tento týden si z opavského salonu Auto Heller nový majitel odvezl první kus letošního roku. Ročně se jich v Opavě prodá zhruba dvacítka. Kupují si je mimo jiné majitelé velkých firem.
„Audi A8 je značkou komfortu a pohodlí ve všech směrech. Od použitých materiálů až po nejmodernější technologie v automobilovém průmyslu. Zájemce si může auto přizpůsobit svému vkusu, vymyslet si jakékoliv barevné kombinace i vybavení,“ říká vedoucí prodeje Lukáš Zbořil.
Auto má termokameru, noční vidění, umí se samo udržet v jízdním pruhu nebo samo zastavit. Když si ho zákazník vybaví opravdu dobře, jeho cena se vyšplhá až ke čtyřem milionům. Čeká na něj zhruba dva měsíce.
Kdo v Opavě hledá luxusní ubytování, zamíří do hotelu Iberia. Apartmán ve španělském stylu tu má rozlohu menšího bytu. Velkou televizi, hi-fi aparaturu, komfortní vybavení, hydromasážní vanu, klimatizaci i výzdobu na přání v ceně 2800 korun za noc. Všechno včetně koupelny lze ozvučit a pokoj se zdobí třeba plátky růží.
„Je na patře sám, lidé mají soukromí. Nejčastěji si jej objednávají novomanželé při svatební noci. Ale měli jsme tu i osmnáctiletého mladíka, který ubytování v apartmánu, vyzdobeném svíčkami, objednal své přítelkyni k osmnáctinám. Lidé se v apartmánu ubytují také, když slaví výročí,“ popisuje ředitelka hotelu Markéta Heraltová.
V apartmánu spala Lucie Bílá, významní hosté místních firem i zahraniční velvyslanci. „Obsazený bývá každý týden. Převažují krátkodobější pobyty,“ dodává Heraltová.
Brilianty i zlaté cihly
Luxusní šperky Opavané nakupují ve zlatnictví Soliter na Ostrožné. Nároční zákazníci tam najdou briliantové prsteny, náušnice, přívěsky i dětské náušnice.
„Opava je sice menší město, ale lidé zájem mají. Za deset let, co tady jsme, zájem neustále roste,“ hodnotí vedoucí prodejny Pavla Hlubková. Soliter prodává šperky vlastní výroby, opavská prodejna je jednou ze šestnácti v republice. Lidé šperky vybírají přímo v prodejně nebo inspirativně na webu.
„Ceny jsou různé. Prsten s briliantem přijde na pět až deset tisíc korun. Záleží na velikosti briliantu,“ upřesňuje Hlubková. Ročně se tady prodá několik desítek briliantových šperků. Lidé také investují do zlatých investičních cihliček. „Za deset let cena zlata nijak výrazně neklesá, naopak za poslední dva tři roky jde nahoru. Zákazníci je nekupují jen jako dobrou investici, ale i jako dárek k Vánocům nebo když se někomu narodí miminko,“ popisuje Hlubková.
Prodávají se cihličky různé váhy, od jednoho gramu do jednoho kilogramu. Gram stojí 1350 korun, kilová cihlička 846 tisíc. Investiční zlato je osvobozené od DPH. „Čím větší cihlička, tím méně zákazník za gram zaplatí. Zatím největší, kterou jsme prodali, byla půlkilová,“ dodává Hlubková.
Ještě donedávna musely za zkrášlovacími zákroky ženy z Opavy dojíždět. Teď jsou v Opavě nové operační sály Kliniky LLC. Nadstandard kosmetických zákroků si teď dopřávají přímo ve městě.
„Zájem je velký. Velkou výhodou je právě fakt, že k zákroku ani kontrolám nemusí dojíždět,“ uvádí primář kliniky Igor Janík.
Operace víček klientkám na věku ubere hned několik let. „Když k tomu přidáte vyhlazení vrásek, omlazení obličeje diamantovým peelingem a například odstranění pigmentových skvrn, výsledek je markantní. Klientka vypadá nejen mladší, ale hlavně svěžejší,“ říká Janík.
Na termín operace víček se čeká zhruba měsíc. Operuje se laserem a do deseti dnů jsou rány zahojené. U vrásek a pigmentace čekají klienti na termín čtrnáct dní.
Ceny se pohybují podle rozsahu a typu vrásek či pigmentových skvrn. Vyhlazení hlubokých vrásek na celém obličeji přijde asi na třicet tisíc. U očních víček se platí od sedmi do dvanácti tisíc korun.
Letí bílé pohovky
V prodejně Variant Styl na Olomoucké prodávají nábytek známých a kvalitních českých firem i zahraničních výrobců. Majitelka Melánie Lazecká klade důraz především na kvalitní zboží.
„Design se dá udělat stejný za deset i za sto tisíc. U dražších výrobků si však zákazník připlácí za kvalitu. Důležitá je masivní dřevěná kostra, kvalitní výplň i kvalitní látka. U takových výrobků je pak i delší životnost,“ vysvětluje Lazecká.
Například sedačky mívají i řadu doplňkových funkcí jako polohovatelné opěrky či možnost povytažení sedáku do pohodlnější polohy. Pokud si k tomu zákazník vybere i kožený potah, může se cena dostat i přes padesát tisíc.
Zákazníci přicházejí na doporučení známých nebo příbuzných, objevují se i ti, kteří se zklamali levnou koupí. Nejvíce se prodávají jednobarevné sedačky, letí šedá či fialová. Na prvním místě je však bílá. I když jsou Opaváci spíše konzervativní, líbí se jim také extravagantní vzory.
I na sto tisíc může Opavana přijít dovolená. Mezi luxusní lokality patří Karibik, Bali, Mauritius, Dominikánská republika, Island či Brazílie. Destinace, která by byla oblíbenější než ty ostatní, není. Každý si vybírá podle svých představ o vysněné dovolené.
„Oblíbenější jsou pobytové dovolené u moře, kdy na místě pak mají zákazníci výlety. Ale ve všech destinacích se dá jet i na poznávací zájezd,“ říká Olga Lazorišáková z cestovní agentury Cidarú.
Top zájezdem je pak cesta kolem světa. Její cena se může vyšplhat až několik stovek tisíc.
„Cesta kolem světa je vždy šitá na míru. Zájemce si sám vybere, co by chtěl vidět a kam by chtěl jet, a podle toho se vytváří program. Zatím se ale nestalo, abychom v Opavě cestu kolem světa prodali,“ dodává Lazorišáková.